V originále
					The aim of the chapter is to familiarise readers with the context of the business environment in the Czech Republic, including the social climate, and to present it in relation to the results of quantitative research in the young generation, mapping their willingness to get involved in business activity as well as their concerns and the barriers to entrepreneurship. The respondents were students of various education levels (vocational, secondary school and university) and included individuals from all of the country's regions. The survey was conducted in April 2013, and a sampling of 776 respondents were questioned using the CATI method. The willingness to do business versus rejection of business activity as a future direction was at a ratio of 547:229, which could be considered a positive result for potential future reversal of the trend of reducing average entrepreneurial activity in the Czech Republic, but the survey revealed that not all respondents had an exact idea of their future. However, the major barriers to doing business were read by the young generation relatively realistically, since to a great extent they correspond with studies conducted among experienced entrepreneurs. Therefore, it can be concludedthat easing of discovered barriers could truly help revive business activity, which in various forms is desirable both in terms of the country's economic growth and for sustainability and serviceability of regions as well as social cohesion.
				 
				
					Česky
					Cílem této publikace (kapitoly) je seznámit čtenáře s kontextem podnikatelského prostředí v České republice, včetně společenského klimatu, a předložit ji ve vztahu k výsledkům kvantitativního výzkumu v mladé generaci, mapující jejich ochotu zapojit se do podnikatelské činnost, jakož i jejich obavy a bariéry se startem podnikáním spojené. Respondenty byli studenti různých vzdělávacích stupňů (tedy jak učiliště, střední školy, i univerzity) a zahrnuty byly všechny regiony země. Optimismus a víra v podnikání se lišil nejen podle typu vzdělávání, ale také regionálně. Průzkum byl realizován v průběhu dubna 2013 a vzorek 776 respondentů byl dotazován metodou CATI. Ochota podnikat versus odmítnutí podnikání coby budoucího směřování bylo v poměru 547:229, což by bylo možné považovat za pozitivní výsledek pro případné budoucí zvrácení trendu snižující se průměrné podnikatelské aktivity v České republice, avšak jak průzkum prokázal, ne každý z respondentů měl přesnou představu o své budoucnosti. Zásadní bariéry podnikání však byly mladou generací čteny poměrně realisticky, neboť z větší míry korespondují se studiemi provedenými mezi zkušenými podnikateli. Lze se tak domnívat, že zmírněním zjištěných bariér by skutečně mohlo napomoci k oživení podnikatelské aktivity, jenž je v různých formách žádoucí nejen pro ekonomický růst země, ale též pro udržitelnost a obslužnost regionů, i sociální soudržnost.