J 2016

Funkce, struktura, metody a metodologie vědeckého poznání

HOLCR, K., V. PORADA, Eduard BRUNA and J. PIWOWARSKI

Basic information

Original name

Funkce, struktura, metody a metodologie vědeckého poznání

Name in Czech

Funkce, struktura, metody a metodologie vědeckého poznání

Name (in English)

FUNCTION, S TRUCTURE, METHODS AND METH ODOLOGY OF SCIENTIFIC KNO WLEDGE

Authors

HOLCR, K. (203 Czech Republic), V. PORADA (203 Czech Republic), Eduard BRUNA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and J. PIWOWARSKI (616 Poland)

Edition

Kultura Bezppieczeństwa (nauka- praktika- fefleksije), Krakow, Wyźsza szkola bezpieczeństwa publicznego i indywidualnego „Apeiron“ w Krakowie, 2016, 2299-4033

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/04274644:_____/16:#0000121

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

funkce, struktura, metody, klasifikace, metodologie, vědecké poznání přístup ke zkoumání

Keywords in English

function; structure; methods; classifications; methodology; scientific knowledge approach to exploration

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2017 09:03, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

V odborném sdělení se uvádí, že metodologie ve vědě je jedním z nejfrekventovanějších pojmů (je obligatorním komponentem každé vědy, každého ucelenějšího poznání a jednání), v názorech na její obsah však neexistuje shoda. Z mnoha otázek rozdělujících představitele rozdílných názorů autoři zvolili zejména ty, které podle jejich názorů nejlépe vysvětlují funkce a strukturu metodologie vědeckého poznání, tedy: čemu metodologie slouží a jaké funkce metodologie ve vědeckém poznání plní a jaký vědní útvar je metodologií vědeckého poznání.

In English

In professional communication states that the methodology of science is one of the most frequent terms (it is an obligatory component of every science, every fuller understanding and action), in opinions on the content but there is no consensus. Of the many questions representatives of different opinions the authors selected especially those who according to their opinion best explain the functions and structure of the methodology of scientific knowledge, namely: what methodology isused and what features methodology in scientific knowledge and fulfill what the science department‘s methodology of scientific knowledge.