2016
The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries
KUBÍČKOVÁ, DanaZákladní údaje
Originální název
The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries
Název česky
Koncept a obsah vzdělávání pro účetní profesi na univerzitách ve vybraných evropských zemích
Autoři
KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Valencia (Spain), INTED2016: 10TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE, od s. 2398-2405, 8 s. 2016
Nakladatel
IATED
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/04274644:_____/16:#0000205
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
978-84-608-5617-7
ISSN
UT WoS
000402738402063
Klíčová slova česky
Odborné vzdělávání, účetnictví, vysokoškolské vzdělání
Klíčová slova anglicky
professional education; accounting profession; university education
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2018 10:12, Bc. Jan Peterec
V originále
In the countries with the transition economy the accounting profession as well as the professional education of accountants are undergoing changes related to the reconstruction of the economy to market principles. In the Czech Republic the professional education of accountants are not still in line with the needs of practice and position of accountants in conditions of market economy. The aim of this study is to detect the differences in the concept and content of education in accounting profession at university level in the four transitioning countries: the Czech Republic, Slovakia, Poland and Hungary. The research method was the analysis and comparison of concept and curriculums of courses that prepare for the accounting profession at the universities. The data sources were the characteristics of study courses presented by the universities' websites. The results revealed some differences in the concept of these courses in the selected countries. It can be explained by the national specifics and historical roots of the accounting profession in these countries. The most similarities were found in the concepts of the accounting education in Poland and in the Czech Republic. In all countries the results confirmed the university education of accountants support the new position of accountants in the market economy.
Česky
V zemích s přechodnou ekonomikou probíhají účetní profese i odborné vzdělávání účetních změn související s rekonstrukcí ekonomiky s tržními principy. V České republice není odborné vzdělávání účetních stále v souladu s potřebami praxe a postavení účetních v podmínkách tržní ekonomiky. Cílem této studie je zjistit rozdíly v pojetí a obsahu vzdělávání v účetnictví na univerzitní úrovni ve čtyřech přechodných zemích: České republice, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Metodou výzkumu byla analýza a srovnání konceptu a učebních osnov předmětů, které se připravují na účetní profesi na univerzitách. Zdrojem dat byly charakteristiky studijních kurzů prezentovaných internetovými stránkami univerzit. Výsledky ukázaly některé rozdíly v pojetí těchto kurzů ve vybraných zemích. To lze vysvětlit národními specifiky a historickými kořeny účetnictví v těchto zemích. Nejvíce podobnosti byly zjištěny v pojmech účetnictví v Polsku av České republice. Ve všech zemích výsledky potvrdily, že vysokoškolské vzdělání účetních podporuje novou pozici účetních v tržní ekonomice.