D 2016

The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries

KUBÍČKOVÁ, Dana

Basic information

Original name

The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries

Name in Czech

Koncept a obsah vzdělávání pro účetní profesi na univerzitách ve vybraných evropských zemích

Authors

KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Valencia (Spain), INTED2016: 10TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE, p. 2398-2405, 8 pp. 2016

Publisher

IATED

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/04274644:_____/16:#0000205

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-84-608-5617-7

ISSN

UT WoS

000402738402063

Keywords (in Czech)

Odborné vzdělávání, účetnictví, vysokoškolské vzdělání

Keywords in English

professional education; accounting profession; university education

Tags

Reviewed
Změněno: 6/3/2018 10:12, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

In the countries with the transition economy the accounting profession as well as the professional education of accountants are undergoing changes related to the reconstruction of the economy to market principles. In the Czech Republic the professional education of accountants are not still in line with the needs of practice and position of accountants in conditions of market economy. The aim of this study is to detect the differences in the concept and content of education in accounting profession at university level in the four transitioning countries: the Czech Republic, Slovakia, Poland and Hungary. The research method was the analysis and comparison of concept and curriculums of courses that prepare for the accounting profession at the universities. The data sources were the characteristics of study courses presented by the universities' websites. The results revealed some differences in the concept of these courses in the selected countries. It can be explained by the national specifics and historical roots of the accounting profession in these countries. The most similarities were found in the concepts of the accounting education in Poland and in the Czech Republic. In all countries the results confirmed the university education of accountants support the new position of accountants in the market economy.

In Czech

V zemích s přechodnou ekonomikou probíhají účetní profese i odborné vzdělávání účetních změn související s rekonstrukcí ekonomiky s tržními principy. V České republice není odborné vzdělávání účetních stále v souladu s potřebami praxe a postavení účetních v podmínkách tržní ekonomiky. Cílem této studie je zjistit rozdíly v pojetí a obsahu vzdělávání v účetnictví na univerzitní úrovni ve čtyřech přechodných zemích: České republice, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Metodou výzkumu byla analýza a srovnání konceptu a učebních osnov předmětů, které se připravují na účetní profesi na univerzitách. Zdrojem dat byly charakteristiky studijních kurzů prezentovaných internetovými stránkami univerzit. Výsledky ukázaly některé rozdíly v pojetí těchto kurzů ve vybraných zemích. To lze vysvětlit národními specifiky a historickými kořeny účetnictví v těchto zemích. Nejvíce podobnosti byly zjištěny v pojmech účetnictví v Polsku av České republice. Ve všech zemích výsledky potvrdily, že vysokoškolské vzdělání účetních podporuje novou pozici účetních v tržní ekonomice.