D
2016
The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries
KUBÍČKOVÁ, Dana
Basic information
Original name
The concept and content of education for the accounting profession at universities in selected European countries
Name in Czech
Koncept a obsah vzdělávání pro účetní profesi na univerzitách ve vybraných evropských zemích
Authors
KUBÍČKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Valencia (Spain), INTED2016: 10TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE, p. 2398-2405, 8 pp. 2016
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Spain
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/04274644:_____/16:#0000205
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Odborné vzdělávání, účetnictví, vysokoškolské vzdělání
Keywords in English
professional education; accounting profession; university education
V originále
In the countries with the transition economy the accounting profession as well as the professional education of accountants are undergoing changes related to the reconstruction of the economy to market principles. In the Czech Republic the professional education of accountants are not still in line with the needs of practice and position of accountants in conditions of market economy. The aim of this study is to detect the differences in the concept and content of education in accounting profession at university level in the four transitioning countries: the Czech Republic, Slovakia, Poland and Hungary. The research method was the analysis and comparison of concept and curriculums of courses that prepare for the accounting profession at the universities. The data sources were the characteristics of study courses presented by the universities' websites. The results revealed some differences in the concept of these courses in the selected countries. It can be explained by the national specifics and historical roots of the accounting profession in these countries. The most similarities were found in the concepts of the accounting education in Poland and in the Czech Republic. In all countries the results confirmed the university education of accountants support the new position of accountants in the market economy.
In Czech
V zemích s přechodnou ekonomikou probíhají účetní profese i odborné vzdělávání účetních změn související s rekonstrukcí ekonomiky s tržními principy. V České republice není odborné vzdělávání účetních stále v souladu s potřebami praxe a postavení účetních v podmínkách tržní ekonomiky. Cílem této studie je zjistit rozdíly v pojetí a obsahu vzdělávání v účetnictví na univerzitní úrovni ve čtyřech přechodných zemích: České republice, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Metodou výzkumu byla analýza a srovnání konceptu a učebních osnov předmětů, které se připravují na účetní profesi na univerzitách. Zdrojem dat byly charakteristiky studijních kurzů prezentovaných internetovými stránkami univerzit. Výsledky ukázaly některé rozdíly v pojetí těchto kurzů ve vybraných zemích. To lze vysvětlit národními specifiky a historickými kořeny účetnictví v těchto zemích. Nejvíce podobnosti byly zjištěny v pojmech účetnictví v Polsku av České republice. Ve všech zemích výsledky potvrdily, že vysokoškolské vzdělání účetních podporuje novou pozici účetních v tržní ekonomice.
Displayed: 16/11/2024 04:05