D 2016

Crafts’ Attractiveness and Future Entrepreneurship

BŘEČKOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Crafts’ Attractiveness and Future Entrepreneurship

Name in Czech

Atraktivita řemesel a živnostenská budoucnost

Authors

BŘEČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Prague, The 10th International Days of Statistics and Economics. Conference proceedings. p. 225-237, 13 pp. 2016

Publisher

University of Economics

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/16:#0000208

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-87990-10-0

UT WoS

000389515100022

Keywords (in Czech)

řemeslo; podnikání; přitažlivost řemesla

Keywords in English

craft; entrepreneurship; craft attractiveness

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2018 08:17, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

The purpose of this article is to provide insight into perception of crafts’ attractiveness in business environment of the Czech Republic as the dynamics of craft trades (self-employed) has been steadily falling down in last years. The article partly extends the previous research on willingness of young people to start own business rather than seeking for perceived comfort of employment. The main research areas focused on how prestigious and attractive the crafts are perceived, which particular crafts are currently evaluated the best, and we investigated whether or not there is a vision of future own entrepreneurship path in the craft branches. Dominant research method was questionnaire in the panel of selected 500 respondents. Major findings show that the genuine craft career as a first choice is opted only in approximately 20% of all respondents. The most attractive crafts in all the evaluated factors are connected with electrician branches. Crafts generally are not perceived very prestigious but most of the respondents believe that prestige will grow in the near future. The article provides insight into possible implications in the area of social perception of craft. One of the reasons is that crafts and generally entrepreneurship largely influence the social cohesion and regional sustainability in any country.

In Czech

Cílem tohoto článku je poskytnout pohled na vnímání atraktivity řemesel v podnikatelském prostředí České republiky, protože dynamika řemeslných živností (samostatně výdělečně činných) v posledních letech neustále klesá. Tento článek částečně rozšiřuje předchozí výzkum o ochotě mladých lidí začít podnikat spíše než hledat vnímání komfortu zaměstnání. Hlavní výzkumné oblasti se zaměřily na to, jak jsou vnímány prestižní a atraktivní řemesla, které konkrétní řemesla jsou v současné době vyhodnoceny jako nejlepší, a zkoumali jsme, zda existuje či nikoliv vizi budoucí vlastní cesty podnikání v odvětví řemesel. Dominantní výzkumnou metodou byl dotazník v panelu vybraných 500 respondentů. Hlavní zjištění ukazují, že skutečná řemeslná řemesla jako první volba je zvolena pouze u přibližně 20% všech respondentů. Nejatraktivnější řemesla ve všech hodnocených faktorech jsou spojena s elektrikáři. Řemesla obecně není vnímána jako velmi prestižní, ale většina respondentů se domnívá, že v blízké budoucnosti poroste prestiž. Článek poskytuje náhled na možné důsledky v oblasti sociálního vnímání řemesla. Jedním z důvodů je, že řemesla a obecně podnikání ovlivňují v mnoha zemích sociální soudržnost a regionální udržitelnost.