J 2016

The Influence of Bata Shoe Company Development on Entrepreneurship and Implications for the Present

BŘEČKOVÁ, Pavla and Irena NĚMČICKÁ

Basic information

Original name

The Influence of Bata Shoe Company Development on Entrepreneurship and Implications for the Present

Name in Czech

Vliv rozvoje firmy Baťa na živnostenské podnikání a implikace do současnosti

Authors

BŘEČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena NĚMČICKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Acta VŠFS, Praha, Vysoká škola finanční a správní, a. s. 2016, 1802-792X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/04274644:_____/16:#0000184

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

živnost; řemeslné podnikání; Baťa; tržní dominance; pokles živností; obuvnictví

Keywords in English

entrepreneurship; Bata; market dominance; entrepreneurship decline; entrepreneurship history; shoe manufacturing
Změněno: 20/4/2017 11:25, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

The aim of this paper is to examine the influence of the expansion of Bata Shoe Company on entrepreneurship in the period of the First Czechoslovak Republic1 and to find a parallel with the current problems of entrepreneurship in the Czech Republic after almost a century. The partial aim was to trace the impact of the significantly development-oriented strategy of Bata Shoe Company to a steep decline in numbers of entrepreneurs in the shoemaking field in the stated period of 1920s and 1930s, and to realistically describe business environment of that time with the emphasis on entrepreneurship. Another partial goal was to find the above mentioned parallel with present and to identify any implications for the current situation and development of entrepreneurship in this country in general. Entrepreneurship comes back to centre of academic interest and is highly topical these days as one of the pillars of regional sustainability, which is, however, on decline. Concerning the methodology, the research is based on our own examination and processing of unique archive of statistical, descriptive and legislation resources from 1920s and 1930s. In addition, it is based on the analysis of the current entrepreneurship in CZE with an emphasis on artisan trades, as also other data and their comparison from surveys and analyses made by authors in the past were used. The results of the research proved that growth and development strategy of Bata Shoe Company had only a limited impact on the steep decline of entrepreneurship in the field of shoemaking, while among other a technological progress (and industrialisation) played an important role. In order to have higher validation of the result, the archive data were also compared with fields that did not undergo such dramatic technology change. The article also presents a number of parallels with the current entrepreneurship situation.

In Czech

Cílem tohoto článku bylo zkoumat vliv rozvoje Baťovy firmy na živnostenské podnikání v období První republiky (Československé republiky — ČSR), a nalézt po téměř století paralelu se současnými problémy živnostenského podnikání v České republice (ČR). Dílčím cílem bylo jednak ověřit vliv výrazně rozvojové strategie firmy Baťa na prudký pokles počtu živnostníků v oboru obuvnictví v uvedeném období 20. a 30. let minulého století a jednak realisticky popsat tehdejší podnikatelské prostředí s akcentem na živnostenské podnikání. Dalším dílčím cílem bylo nalézt zmíněnou paralelu a identifikovat případné implikace pro současný stav a vývoj živnostenského podnikání u nás obecně. Živnostenské podnikání se vrací do centra akademické pozornosti a je dnes vysoce aktuálním tématem coby jeden z pilířů regionální udržitelnosti, jenž ovšem zaznamenává alarmující pokles. Metodologicky je výzkum položen na vlastním zkoumání a zpracování unikátních archivních statistických, popisných a legislativních zdrojů z dvacátých a třicátých let minulého století. Dále je položen na analýze současného živnostenského podnikání v ČR s akcentem na řemeslné živnosti, jakož bylo využito též dalších dat a jejich komparací z průzkumů a analýz realizovaných autory v minulosti. Výsledky zkoumání s použitím archivních dat a dalších dostupných zdrojů dokládají, že podnikání, růst a rozvojová strategie firmy Baťa měly pouze limitovaný vliv na likvidaci malého živnostenského podnikání v obuvnictví, přičemž významnou roli sehrál mimo jiné technický pokrok (industrializace). Pro vyšší validaci výsledku byla archivní data zkomparována též s obory, které v daném období neprocházely tak dramatickými technologickými změnami. V článku je též prezentováno množství paralel se současným stavem živnostenského podnikání.

Files attached