Detailed Information on Publication Record
2017
Tradice a trendy v české výrobě textilu – perspektivní oblasti pro podnikání
NOVÁK, Josef and Naděžda PETRŮBasic information
Original name
Tradice a trendy v české výrobě textilu – perspektivní oblasti pro podnikání
Name in Czech
Tradice a trendy v české výrobě textilu – perspektivní oblasti pro podnikání
Name (in English)
Tradition and trends in Czech textile production – promising area for business
Authors
NOVÁK, Josef and Naděžda PETRŮ
Edition
1. vyd. Znojmo, Sborník příspěvků z 11. ročníku mezinárodní vědecké konference Nové trendy New Trends 2016, p. 371 - 380, 10 pp. 2017
Publisher
SOUKROMÁ VYSOKÁ ŠKOLA EKONOMICKÁ ZNOJMO s.r.o
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-87314-85-2
ISSN
Keywords (in Czech)
Textilní výrobce, nové trendy, výrobní sortiment, produktové strategie, podnik
Keywords in English
Textile manufacturer; new trends; production assortment; product strategy; undertaking
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/8/2017 10:08, Ing. Dominika Moravcová
V originále
Extrémně rychlý vývoj technologií a hlavních změn globálních i lokálních trhů měl i nadále bude mít dopad na existenci mnoha průmyslových odvětvích. Vědeckým cílem tohoto příspěvku je poukázat na změny, kterými prošly české - především rodinné - textilní firmy. Analyzovat kroky, které jsou nutné za účelem diverzifikace rizika podnikání. Prokázat, že textilní společnosti, pokud splní požadavky trhu, tj rozšiřování a inovaci své produktové řady, která nabízí originální a kvalitní výrobky, splňují předpoklady pro dlouhodobý úspěch a příležitost prosadit se na vysoce konkurenčních mezinárodních trzích a mohou také prokázat, že textilní průmysl v České republice může být slibnou obchodní oblastí. Tento článek byl vypracován na základě obecných teoretických vědeckých metod, včetně metod analýzy primárních dat, příkladů dobré praxe, srovnání, obdobně odvozování, generalizace, expertních odhadů. Tato studie přispěla k pochopení, že pokud čeští majitelé a rodinní příslušníci v textilních firmách využívají nástroje trendů v oblasti řízení a komunikace, nových výrobních technologií, pokud je vhodnou formou prezentují, apelují na kvalitu svých výrobků, podporují upřímnou, trvalou a systematickou práci, mají velkou šanci soutěžit s výrobky pocházejícími z Asie. Tyto závěry vyvodili autoři především na základě osobní zkušenosti a autorské činnosti o české textilní firmě Tylex Letovice, a.s.
In English
Extremely rapid development of technologies and major changes in global and local markets had and continue to have an impact on the existence of many industrial branches. The scientific aim of this paper is to highlight the changes undergone by the Czech - primarily family owned - textile companies. Analyse the steps that are necessary in order to diversify business risks. Prove that the textile companies, if they follow the requirements of the market, i.e. expanding and innovating their product range, offering original and quality products fulfil the prerequisites for long-term success and the opportunity to establish themselves in highly competitive international markets and they can also prove that the textile industry in the Czech Republic may be still a promising business areas. This article has been elaborated on the basis of general theoretical scientific methods, including the method of analysis of primary data, examples of good practice, by comparison, analogy, inference and generalization and by expert estimates. This study has contributed to the understanding that if the Czech family owners of textile companies exploit trend management tools and communications, new production technologies, such appropriate form presented, appealed to the quality of its products, preferring honest, persistent and systematic work, have a great chance to compete with products coming from Asia. The conclusions have resulted primarily from personal experiences of the authors´ activities in Czech textile company Tylex Letovice, Inc