Detailed Information on Publication Record
2017
NEW CHALLENGES IN THE FIELD OF (VOCATIONAL) EDUCATION
ČECHÁK, VladimírBasic information
Original name
NEW CHALLENGES IN THE FIELD OF (VOCATIONAL) EDUCATION
Name in Czech
Nové výzvy v oblasti (odborného) vzdělávání
Authors
Edition
první. Łomża, Present Day Trends of Innovations 7, p. 18-33, 16 pp. 2017
Publisher
Printing House of Lomza State University of Applied Sciences
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-83-60571-49-1
Keywords (in Czech)
oborová struktura absolventů, profesní kvalifikace, obsahová náplň studia, propojenost vysokoškolského studia s výrobním procesem, rozvoj profesních dovedností, typy uplatnitelnosti absolventů, tzv. “další” studium, rekvalifikační studium, duální studium
Keywords in English
structure of graduates by study fields; professional qualifications; studies content; interconnectedness of tertiary education and production processes; enhancement of professional skills; types of jobs for graduates; so called "further" studies, retraining; dual studies
Tags
Změněno: 8/6/2017 13:28, Ing. Dominika Moravcová
V originále
The article is focused on the problems arising from new changes in the area of education at secondary vocational schools and mainly at universities. The changes in educational programmes and mainly in the way of their realization are supposed to contribute to optimal employment of graduates in real life and, at the same time, to their sufficient preparation, (from the methodical point of view) for continual lifelong education. The attention is focused mainly on a function, development and realization of „professionally“ oriented educational programmes which are focused on development of graduates‘ knowledge which is practically assessable. In this relation, the attention is focused on changes in the way of presenting „purpose“ and significance of theoretical knowledge in relation to strengthening practicality of an educational process as a whole. A significant space is devoted to experience in the area of interlinking educational activities realized „out“ of a university building, usually in production enterprises (the so called „dual studies“).
In Czech
Stať je zaměřena na problematiku inovativních změn v oblasti vzdělávání na středních odborných a zejména vysokých školách. Tyto změny ve vzdělávacích programech a zejména ve způsobu jejich realizace mají přispět k optimálnímu uplatnění absolventů škol v praxi a současně je dostatečně připravit (po metodické stránce) k průběžnému celoživotnímu vzdělávání. Pozornost je věnována zejména funkci, koncipování a realizaci „profesně“ orientovaných vzdělávacích programů, které jsou zaměřeny především na rozvoj prakticky zhodnotitelných znalostí absolventů. V této souvislosti je pozornost věnována i změnám ve způsobu prezentace smyslu a významu teoretických poznatků ve vztahu k posílení praktičnosti vzdělávacích procesů jako celku. Značný prostor je věnován i zkušenostem z oblasti propojení vzdělávacích aktivit realizovaných „mimo“ prostory vysoké školy, zpravidla ve výrobních podnicích (tzv. duální studium).