ČECHÁK, Vladimír. NEW CHALLENGES IN THE FIELD OF (VOCATIONAL) EDUCATION. In Ladislav Várkoly, Michal Zábovský, Ryszard Szczebiot. Present Day Trends of Innovations 7. první. Łomża: Printing House of Lomza State University of Applied Sciences. p. 18-33. ISBN 978-83-60571-49-1. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name NEW CHALLENGES IN THE FIELD OF (VOCATIONAL) EDUCATION
Name in Czech Nové výzvy v oblasti (odborného) vzdělávání
Authors ČECHÁK, Vladimír.
Edition první. Łomża, Present Day Trends of Innovations 7, p. 18-33, 16 pp. 2017.
Publisher Printing House of Lomza State University of Applied Sciences
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-83-60571-49-1
Keywords (in Czech) oborová struktura absolventů, profesní kvalifikace, obsahová náplň studia, propojenost vysokoškolského studia s výrobním procesem, rozvoj profesních dovedností, typy uplatnitelnosti absolventů, tzv. “další” studium, rekvalifikační studium, duální studium
Keywords in English structure of graduates by study fields; professional qualifications; studies content; interconnectedness of tertiary education and production processes; enhancement of professional skills; types of jobs for graduates; so called "further" studies, retraining; dual studies
Tags AR 2016-2017, xD2
Changed by Changed by: Ing. Dominika Moravcová, učo 21787. Changed: 8/6/2017 13:28.
Abstract
The article is focused on the problems arising from new changes in the area of education at secondary vocational schools and mainly at universities. The changes in educational programmes and mainly in the way of their realization are supposed to contribute to optimal employment of graduates in real life and, at the same time, to their sufficient preparation, (from the methodical point of view) for continual lifelong education. The attention is focused mainly on a function, development and realization of „professionally“ oriented educational programmes which are focused on development of graduates‘ knowledge which is practically assessable. In this relation, the attention is focused on changes in the way of presenting „purpose“ and significance of theoretical knowledge in relation to strengthening practicality of an educational process as a whole. A significant space is devoted to experience in the area of interlinking educational activities realized „out“ of a university building, usually in production enterprises (the so called „dual studies“).
Abstract (in Czech)
Stať je zaměřena na problematiku inovativních změn v oblasti vzdělávání na středních odborných a zejména vysokých školách. Tyto změny ve vzdělávacích programech a zejména ve způsobu jejich realizace mají přispět k optimálnímu uplatnění absolventů škol v praxi a současně je dostatečně připravit (po metodické stránce) k průběžnému celoživotnímu vzdělávání. Pozornost je věnována zejména funkci, koncipování a realizaci „profesně“ orientovaných vzdělávacích programů, které jsou zaměřeny především na rozvoj prakticky zhodnotitelných znalostí absolventů. V této souvislosti je pozornost věnována i změnám ve způsobu prezentace smyslu a významu teoretických poznatků ve vztahu k posílení praktičnosti vzdělávacích procesů jako celku. Značný prostor je věnován i zkušenostem z oblasti propojení vzdělávacích aktivit realizovaných „mimo“ prostory vysoké školy, zpravidla ve výrobních podnicích (tzv. duální studium).
PrintDisplayed: 28/3/2024 21:39