Detailed Information on Publication Record
2014
Hodnotové aspekty interkulturní komunikace
HES, Aleš, Tereza CHLUMSKÁ and Darya SOMOVÁBasic information
Original name
Hodnotové aspekty interkulturní komunikace
Name in Czech
Hodnotové aspekty interkulturní komunikace
Name (in English)
Value aspects of intercultural communication
Authors
HES, Aleš, Tereza CHLUMSKÁ and Darya SOMOVÁ
Edition
První. Praha, 64 pp. EUPRESS, 2014
Publisher
Vysoká škola finanční a správní, a.s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
University of Finance and Administration
ISBN
978-80-7408-108-8
Keywords (in Czech)
Komunikace; hodnoty; společnost; interkulturní vztahy.
Keywords in English
Communication; values;, societ; intercultural relations.
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 6/6/2017 22:17, doc. Ing. Aleš Hes, CSc.
V originále
Česká republika v současné době prochází poměrně složitou transformací, kdy ze značné izolované a monokulturní společnosti se stává společností otevřenou a pluralitní. Je to dáno tím, že se v 2. pol. 90. let minulého století Česká republika otevřela zahraničním ekonomickým subjektům a do republiky přišly nové zvyky a uzance zahraničních investorů. Tím naše společnost začala stále častěji přicházet do kontaktu s příslušníky odlišných kultur. Tyto interkulturní vztahy se i v současném období neustále rozvíjejí na úrovni verbální, neverbální či mediální. Rozdílné kultury se mohou navzájem ignorovat, podceňovat, bojovat proti sobě, anebo se naopak pokusit si porozumět, vzájemně si vyměňovat hodnoty, modely a způsoby životního stylu. Interkulturní komunikace přímo odráží tyto jevy. Její koncept je založen na hledání způsobu koexistence těchto odlišných kultur a způsobu komunikace mezi nimi. Předpokladem úspěchu tohoto konceptu je nutné vidět v intenzivnějších interkulturních kontaktech a v precizním vzájemném poznání za účelem eliminace možných nejrůznějších konfliktů. Publikace je založena na vytváření platformy pro dialog mezi cizími entitami na území České republiky a hledání způsobů, jak posílit interkulturní výchovu a vzdělávání.
In English
The Czech Republic is currently undergoing a rather complex transformation whereby a large, isolated and monocultural society becomes an open and pluralist society. This is due to the fact that in the second half of the 1990s the Czech Republic opened up to foreign economic entities and the new habits and customs of foreign investors came to the country. Our company has increasingly begun to come into contact with members of different cultures. These intercultural relations continue to develop at the verbal, non-verbal, or media level in the current period. Different cultures can ignore each other, underestimate, fight against each other, or try to understand, exchange values, models, and ways of life. Intercultural communication directly reflects these phenomena. Its concept is based on the search for the coexistence of these different cultures and the way of communication between them. The prerequisite for the success of this concept must be seen in more intense intercultural contacts and in precise mutual knowledge to eliminate possible conflicts. The publication is based on the creation of a platform for dialogue between foreign entities on the territory of the Czech Republic and the search for ways to strengthen intercultural education and education.