k 2017

Family entrepreneurship in the Czech Republic on the verge of the first generation handover.

PETRŮ, Naděžda and Karel HAVLÍČEK

Basic information

Original name

Family entrepreneurship in the Czech Republic on the verge of the first generation handover.

Name in Czech

Rodinné podnikání v České republice na prahu prvního generačního předání

Authors

PETRŮ, Naděžda and Karel HAVLÍČEK

Edition

International Scientific Conference Economics, Management, Finance and Social Attributtes of Economic System (EMFSA 2017). 2017

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-8154-208-4

Keywords (in Czech)

Rodinné podnikání,nástupnictví, zakladatel, nástupce, kulatý stůl, Česká republika

Keywords in English

family entrepreneurship; family business; succession; founder; successor; round table; Czech Republic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/9/2017 08:56, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

Family is an integral part of society in all cultures and time periods. Its mission is to raise the next generation, which will be able to continue and further develop the knowledge and experience of the previous generation. The modern history of family entrepreneurship in the Czech Republic started after 1989, i.e. the fall of the communist regime and restoration of a democratic system. People went into business with enthusiasm and the successful ones now stand on the verge of a generation handover. The literature review prepared using the desk-research method is mainly based on foreign professional sources – monographic publications, scientific articles published in professional magazines, in the Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus databases and others. The objective of our quantitative research was to evaluate, based on parameter E (Experience), the generational representation of family members in relation to leadership and ownership of businesses. Quantitative research was based on statistical and graphical data processing using the SPSS software from the authors’ own empirical investigation based on the international methodology of family company review through the F-PEC scale, the Experience parameter. (Astrachan et al, 2002) It was shown that the accumulation of business experience in business families is still mainly concentrated on the founding generation of entrepreneurs. In the conclusion of the paper, the deduction and generalisation method is applied

In Czech

Ve všech kulturách a časových obdobích je rodina nedílnou součástí společnosti. Jejím posláním je vychovat další generaci, která by byla schopna pokračovat a nadále rozvíjet poznatky a zkušenosti generace předchozí. Novodobá historie rodinného podnikání v České republice se začala psát po roce 1989, kdy došlo k pádu komunistického režimu, k obnovení demokratického systému. Lidé se s nadšením pouštěli do podnikání a ti úspěšní dnes stojí na prahu generačního předání. Literature review je zpracována metodou desk-research, vychází zejména ze zahraničích odborných zdrojů – monografických publikací, vědeckých článků uvedených v databázích Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus a dalších. Cílem kvantitativního výzkumu bylo na základě parametru E (Experience) vyhodnotit generační zastoupení rodinných příslušníků ve vztahu k vůdcovství (vedení) podniku a k vlastnictví podniku. Kvantitativní výzkum byl založen na statistickém a grafickém zpracování dat statistickým programem SPSS z vlastního empirického šetření autorů na základě mezinárodní metodologie zkoumání rodinnosti firem prostřednictvím F-PEC škály, parametru Experience. (Astrachan et al, 2002) Bylo prokázáno, že kumulace podnikatelských zkušeností v rámci podnikatelských rodin je zatím soustředěna převážně na zakladatelskou generaci podnikatelů. V závěru příspěvku je využita metoda dedukce a zobecnění.
Displayed: 5/11/2024 14:25