J 2017

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

MATĚJŮ, Petr a Petra ANÝŽOVÁ

Základní údaje

Originální název

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

Název česky

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

Název anglicky

Beauty Capital: The Role of Attractiveness in the Labour Market

Autoři

MATĚJŮ, Petr (203 Česká republika, domácí) a Petra ANÝŽOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2017, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50400 5.4 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/04274644:_____/17:#0000271

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000412034700001

Klíčová slova česky

atraktivita, lidský kapitál, dovednosti, vzdělání, trh práce, rozdíly mezi pohlavími, strukturní modelování

Klíčová slova anglicky

attractiveness; human capital; skills; education; labour market outcomes; gender gaps; structural modelling

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2018 10:24, Bc. Jan Peterec

Anotace

V originále

Hlavním cílem této studie je otestovat, jak důležitou roli hraje atraktivita jedince v determinaci příjmů a dalších atributů úspěchu na trhu práce. Soustředíme se především na způsob, jak rozdílně sociální původ, vzdělání, kompetence, sociálně-ekonomický status zaměstnání a atraktivitu transformují v příjem muži a ženy. Výsledky lineární regresní analýzy a strukturního modelování prokazují na datech českého výzkumu Beauty (2015) navazujícího na projekt PIAAC, že atraktivnější lidé (stejného vzdělání, inteligence, věku a sociálního původu) mají větší šanci na zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem a na vyšší příjem než lidé méně atraktivní. Krása a atraktivita se nejvíce prosazuje ve středním věku, kdy se lidé postupně blíží vrcholům svých kariér. Pokud jde o získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem, kapitalizovat atraktivitu se daří spíše mužům, naopak významný příjmový bonus za nadprůměrnou atraktivitu (a inteligenci) mají spíše ženy než muži. Nakonec naše výsledky prokazují, že atraktivní ženy mají větší šance získat zaměstnání, kde pracují s lidmi, a že právě tato zaměstnání generují vyšší mzdy. Atraktivita jedince tak skutečně funguje jako jistý druh lidského kapitálu, který je volně konvertibilní do podoby ekonomického kapitálu.