Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{6216, author = {Matějů, Petr and Anýžová, Petra}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, doi = {http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.4.356}, keywords = {attractiveness; human capital; skills; education; labour market outcomes; gender gaps; structural modelling}, language = {cze}, issn = {0038-0288}, journal = {Sociologický časopis/Czech Sociological Review}, title = {Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce}, volume = {53}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 6216 AU - Matějů, Petr - Anýžová, Petra PY - 2017 TI - Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce JF - Sociologický časopis/Czech Sociological Review VL - 53 IS - 4 SP - 503-531 EP - 503-531 PB - Sociologický ústav AV ČR SN - 00380288 KW - attractiveness KW - human capital KW - skills KW - education KW - labour market outcomes KW - gender gaps KW - structural modelling N2 - Hlavním cílem této studie je otestovat, jak důležitou roli hraje atraktivita jedince v determinaci příjmů a dalších atributů úspěchu na trhu práce. Soustředíme se především na způsob, jak rozdílně sociální původ, vzdělání, kompetence, sociálně-ekonomický status zaměstnání a atraktivitu transformují v příjem muži a ženy. Výsledky lineární regresní analýzy a strukturního modelování prokazují na datech českého výzkumu Beauty (2015) navazujícího na projekt PIAAC, že atraktivnější lidé (stejného vzdělání, inteligence, věku a sociálního původu) mají větší šanci na zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem a na vyšší příjem než lidé méně atraktivní. Krása a atraktivita se nejvíce prosazuje ve středním věku, kdy se lidé postupně blíží vrcholům svých kariér. Pokud jde o získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem, kapitalizovat atraktivitu se daří spíše mužům, naopak významný příjmový bonus za nadprůměrnou atraktivitu (a inteligenci) mají spíše ženy než muži. Nakonec naše výsledky prokazují, že atraktivní ženy mají větší šance získat zaměstnání, kde pracují s lidmi, a že právě tato zaměstnání generují vyšší mzdy. Atraktivita jedince tak skutečně funguje jako jistý druh lidského kapitálu, který je volně konvertibilní do podoby ekonomického kapitálu. ER -
MATĚJŮ, Petr and Petra ANÝŽOVÁ. Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce (Beauty Capital: The Role of Attractiveness in the Labour Market). \textit{Sociologický časopis/Czech Sociological Review}. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2017, vol.~53, No~4, p.~503-531. ISSN~0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.4.356.
|