J 2017

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

MATĚJŮ, Petr and Petra ANÝŽOVÁ

Basic information

Original name

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

Name in Czech

Krása jako kapitál: Role atraktivity v úspěchu na trhu práce

Name (in English)

Beauty Capital: The Role of Attractiveness in the Labour Market

Authors

MATĚJŮ, Petr (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra ANÝŽOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2017, 0038-0288

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50400 5.4 Sociology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/04274644:_____/17:#0000271

Organization unit

University of Finance and Administration

DOI

http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.4.356

UT WoS

000412034700001

Keywords (in Czech)

atraktivita, lidský kapitál, dovednosti, vzdělání, trh práce, rozdíly mezi pohlavími, strukturní modelování

Keywords in English

attractiveness; human capital; skills; education; labour market outcomes; gender gaps; structural modelling

Tags

AR 2017-2018, RIV_2018, SCOPUS, WOS, xJ3

Tags

Reviewed
Změněno: 13/4/2018 10:24, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG EN

V originále

Hlavním cílem této studie je otestovat, jak důležitou roli hraje atraktivita jedince v determinaci příjmů a dalších atributů úspěchu na trhu práce. Soustředíme se především na způsob, jak rozdílně sociální původ, vzdělání, kompetence, sociálně-ekonomický status zaměstnání a atraktivitu transformují v příjem muži a ženy. Výsledky lineární regresní analýzy a strukturního modelování prokazují na datech českého výzkumu Beauty (2015) navazujícího na projekt PIAAC, že atraktivnější lidé (stejného vzdělání, inteligence, věku a sociálního původu) mají větší šanci na zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem a na vyšší příjem než lidé méně atraktivní. Krása a atraktivita se nejvíce prosazuje ve středním věku, kdy se lidé postupně blíží vrcholům svých kariér. Pokud jde o získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem, kapitalizovat atraktivitu se daří spíše mužům, naopak významný příjmový bonus za nadprůměrnou atraktivitu (a inteligenci) mají spíše ženy než muži. Nakonec naše výsledky prokazují, že atraktivní ženy mají větší šance získat zaměstnání, kde pracují s lidmi, a že právě tato zaměstnání generují vyšší mzdy. Atraktivita jedince tak skutečně funguje jako jistý druh lidského kapitálu, který je volně konvertibilní do podoby ekonomického kapitálu.

In English

The main objective of the paper is threefold: first, to examine the role of physical attractiveness in the labour market in the broader context of economic and sociological theory; second, to assess gender differences in returns to beauty; and third, to show that the empirical evidence on gender differences in returns to beauty that has to date prevailingly come from North America cannot be applied to Europe without further examination. We use data from the first large-scale sociological survey focusing on physical attractiveness carried out in Europe and in particular from the follow-up to the Czech national survey of adult competencies (PIAAC). First, using structural modelling to identify differences in how men and women transform family background, formal education, competencies, socio-economic status of occupation and physical attractiveness into income, we found strong evidence in support of the hypothesis that, in general, physically more attractive people have better chance of obtaining a higher socio-economic status occupations, and higher incomes than less attractive people, but the causalities are different for men and women. Second, replicating the linear regression models applied to North American data we assessed the differences in returns to beauty between Czech men and women and found that, unlike in North America, in the Czech Republic the income premium for beauty is markedly higher among women than men, while men capitalise on their attractiveness more in the area of occupational status. We conclude that while returns to beauty are culturally universal, gender differences in these returns are culturally specific.
Displayed: 17/11/2024 00:44