V originále
Family is an integral part of society in all cultures and time periods. Its mission is to raise the next generation, which will be able to continue and further develop knowledge and experience of the previous generation. The modern history of family entrepreneurship in Czech Republic restarted back in 1989, i.e., straight after the fall of the communist regime and restoration of the democratic system. People went into business with enthusiasm and the most successful ones among then now stand on the verge of generation handover. The literature review prepared using the desk-research method is mainly based on foreign professional sources – monographic publications, scientific articles published in professional magazines, accessed from Proquest, Web of Science, Ebsco, Scopus and some other databases. The objective of our quantitative research was to evaluate, based on parameter E (Experience), the generational representation of family members in relation to leadership and ownership of businesses. Quantitative research was based on the use of statistical and graphical data processing methods, including SPSS software, applied for the authors’ own empirical investigation based on the international methodology of family company review through the F-PEC scale, the Experience parameter (Astrachan et al., 2002). It was shown that accumulation of business experience in business families is still mainly concentrated on the founding generation of entrepreneurs. In the conclusion of the paper, deduction and generalisation methods have been applied.
Česky
Ve všech kulturách a časových obdobích je rodina nedílnou součástí společnosti. Jejím posláním je vychovat další generaci, která by byla schopna pokračovat a nadále rozvíjet poznatky a zkušenosti generace předchozí. Novodobá historie rodinného podnikání v České republice se začala psát po roce 1989, kdy došlo k pádu komunistického režimu, k obnovení demokratického systému. Lidé se s nadšením pouštěli do podnikání a ti úspěšní dnes stojí na prahu generačního předání. Cílem kvantitativního výzkumu bylo na základě parametru E (Experience) vyhodnotit generační zastoupení rodinných příslušníků ve vztahu k vůdcovství (vedení) podniku a k vlastnictví podniku. Bylo prokázáno, že kumulace podnikatelských zkušeností v rámci podnikatelských rodin je zatím soustředěna převážně na zakladatelskou generaci podnikatelů.