J
2017
Comparison of Requirements for Brand Managers Responsible for the Competitiveness of Brands: Cross-National Study in the US and the Czech Republic
WROBLOWSKÁ, Zuzana
Basic information
Original name
Comparison of Requirements for Brand Managers Responsible for the Competitiveness of Brands: Cross-National Study in the US and the Czech Republic
Authors
WROBLOWSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Journal of Competitivness, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, FAME, 2017, 1804-171X
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/04274644:_____/17:#0000304
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
brand manažer; konkurenceschopnost; řízení lidských zdrojů; znalosti; dovednosti; nábor; technická kompetence
Keywords in English
brand manager; competitiveness; human resource management; knowledge; recruiting; skills; technical competence
V originále
The purpose of the paper is to present the partial results of an independent research project. The author´s choice of the position "Brand Manager" was influenced by the fact that branding is very powerful tool in striving for competitiveness in the 21st century. The paper focuses on a set of requirements in terms of educational level, professional experience, knowledge, technical competence, and business management skills for candidates for the position of "Brand Manager". Berelson´s content analysis method was used to study recruitment advertisement texts. A cross-national study was conducted to compare the requirements in the US and in the Czech Republic. The result of the actual research project in the US confirmed a fundamental need for a university education, knowledge of marketing, and experience in the field of the advertiser company´s business. The unexpected result was that the groups of technical competences as well as required practices and work experience for brand managers in the US and the Czech Republic had statistically significant differences. The article concludes with a number of recommendations formulated for the implementation of the human resource management practices of recruiting and selection, as their inappropriate strategy and implementation is common and the consequences are costly.
In Czech
Účelem práce je představit dílčí výsledky nezávislého výzkumného projektu. Zaměření autorky na pozici titulovanou "Brand Manager" bylo ovlivněna skutečností, že v usilování firem o konkurenceschopnost v 21. století je branding velmi silným nástrojem. Příspěvek se zaměřuje na požadavky kladené na uchazeče o pozici "manažera značky", pokud jde o úroveň vzdělání, odbornou praxi, znalosti, odbornou způsobilost a dovednosti řízení podniku. Berelsonova metoda analýzy obsahu byla použita ke studiu textů reklamních inzerátů. Byla provedena mezinárodní studie porovnávající požadavky v USA a v České republice. Výsledek výzkumného projektu realizovaného v USA potvrdil zásadní potřebu vysokoškolského vzdělání, znalost marketingu a zkušeností v oblasti podnikání inzerentů. Neočekávaným zjištěním byla skutečnost, že skupiny odborných kompetencí, stejně jako požadované postupy a pracovní zkušenosti pro manažery značek v USA a České republice vykázaly statisticky významné rozdíly. Článek uzavírá řada doporučení formulovaných k implementaci vybraných postupů řízení lidských zdrojů, jelikož jejich nevhodná strategie a provádění jsou běžné a důsledky jsou nákladné.
Displayed: 6/11/2024 04:23