J 2017

Modelling Titanic and Clash of Clans Games: Theoretical Definition and Application in Current Social Systems

VALENČÍK, Radim and Jan MERTL

Basic information

Original name

Modelling Titanic and Clash of Clans Games: Theoretical Definition and Application in Current Social Systems

Name in Czech

Modelování her typu Titanic a Souboj klanů: teoretické vymezení a aplikace v současných sociálních systémech

Authors

VALENČÍK, Radim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan MERTL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

ACTA VŠFS, Praha, EUPRESS, 2017, 1802-792X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/17:#0000306

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

teorie her, sociální systémy, kooperativní hry, nekooperativní hry

Keywords in English

game theory; social systems; cooperative games; non-cooperative games

Tags

AR 2017-2018, ERIH, RIV_2018, xJ4

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2018 11:00, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

This article develops research into Titanic games and the associated concepts anchored in game theory. It defi nes the conditions under which a Titanic game transitions into a Clash of Clans game and discusses the degree of punishment and its consequences for the nature of the game and the positions of the individual players. The game is analysed in signifi cant detail, clearly showing what happens when diff erent strategies are chosen. At the same time, the article also looks at the context of social policy and social systems, where the application of the analysed games is very benefi cial, and points to the example of the situation in the Czech health insurance system between 2000 and 2010. The identifi cation of the proposed concepts and their possible existence in socio-economic reality enables us to substantially better see what games are being played or can be played, and as such to gain an understanding of what is happening. The article shows the diff erences between Titanic and Clash of Clans games and their possible application in current socia systems.

In Czech

Tento článek rozvíjí výzkum her typu Titanic a souvisejících konceptů ukotvených v teorii her. Defi nuje podmínky, za nichž hra typu Titanic přechází ve hru Souboj klanů. Diskutuje míru trestání a její důsledky na charakter hry a pozici jednotlivých hráčů. Analýza hry je provedena do značného detailu a jasně ukazuje, co se stane, když jsou zvoleny odlišné strategie. Současně článek obsahuje kontext sociální politiky a sociálních systémů, kde je aplikace analyzovaných her vysoce vhodná a ukazuje příklad situace v českém systému zdravotního pojištění mezi roky 2000–2010. Pomocí rozpoznání navrhovaných konceptů a jejich možné existence v socioekonomické realitě můžeme podstatně lépe vidět, jaké hry se hrají či mohou být hrány a tím porozumět tomu, o co jde. Článek ukazuje rozdíly mezi hrami typu Titanic a Souboj klanů a jejich možnou aplikaci v současných sociálních systémech.
Displayed: 18/11/2024 08:20