2018
Proč není lidský kapitál využíván efektivně?
JURÁSEK, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Proč není lidský kapitál využíván efektivně?
Název česky
Proč není lidský kapitál využíván efektivně?
Název anglicky
Why Is not Human Capital Used Effectively?
Autoři
JURÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Reprodukce lidského kapitálu – vzájemné vazby a souvislosti, od s. 185-198, 14 s. 2018
Nakladatel
Oeconomica
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50201 Economic Theory
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/04274644:_____/18:#0000432
Organizační jednotka
Vysoká škola finanční a správní
ISBN
978-80-245-2238-8
UT WoS
000507522000017
Klíčová slova česky
Human Capital; Game Theory; Positional Investment; Model Game Titanic
Klíčová slova anglicky
Lidský kapitál; Teorie her; Investování do pozic; Modelová hra Titanic
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2020 09:54, Ing. Dominika Moravcová
V originále
Vzdělání představuje důležitou část lidského kapitálu. Tento článek je ve smyslu konceptu lidského kapitálu rozdělen do tří částí: okamžitá spotřeba, budoucí produktivní spotřeba, která je určitým způsobem spojena s předchozí okamžitou spotřebou a systémové překážky k plnému rozvoji a uplatnění získaných znalostí a poznatků. Zvláštní pozornost je v tomto článku věnována právě překážkám rozvoje uplatnění lidského kapitálu. S využitím teorie her je ukázáno, že ztráta efektivnosti lidského kapitálu se děje spíše z důvodu systémového nastavení než "selhání" jednotlivce či jeho neochoty. Na základě hry Titanic některé současné fenomény jako prohlubování majetkové nerovnosti, sílící sociální a ekonomická segregace a omezená sociální mobilita se projevují v horších možnostech zlepšení sociálního statutu. Tento článek popisuje hru Titanic a demonstruje, že je nutné prosazovat kooperativní strategii v rámci hry Titanic, pokud má dojít k rozvíjení lidského kapitálu a (dosažení společenského blahobytu). V článku jsou rovněž identifikovány subjekty, které neví, že se v současnosti hraje hra Titanic a ohrožují tak lepší využití lidských zdrojů.
Anglicky
Having in mind the education as an important part of the human capital concept and as a product at the same time, this paper breaks down this concept into three parts: the immediate consumption, the future productive consumption which is somehow connected with the previous immediate consumption and the systemic barriers to the full development and employment of the acquired skills and knowledge. The special attention is paid to the last mentioned component of the human capital. Using the game theory, it is demonstrated that the loss of the human capital efficiency happens rather because of the system setting than the individual “failure” or unwillingness. On the ground of the model game Titanic some actual phenomena such as a deepening wealth inequality, a bigger social and an economical segregation and a limited vertical mobility, resulting in worse and worse possibilities for the improvement of the personal social status, are explained. This paper describes the game Titanic and demonstrates that, following the development of the human capital (and searching the social well – off at the same time) it is necessary to push forward the cooperative strategy within this game. They are also identified the subjects that are not interested in playing this strategy and pose a threat to a better using of the human resources.