Detailed Information on Publication Record
2018
Zvoní radničním novinám v době internetu hrana? (2. část)
KAŠÍK, MilanBasic information
Original name
Zvoní radničním novinám v době internetu hrana? (2. část)
Name in Czech
Zvoní radničním novinám v době internetu hrana? (2. část)
Name (in English)
Does the Bell Toll for the Town Hall Newspaper in the Age of Internet? (2st part)
Authors
KAŠÍK, Milan
Edition
Moderní obec, Praha, Profi press, 2018, 1211-0507
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50800 5.8 Media and communications
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Typologie tisku; lokální tisk; regionální tisk; radniční zpravodaje; lifestylové časopisy ; mediální krajina
Keywords in English
Press typology; Local press; Regional press; Lifestyle magazines; 21st century media
Tags
Změněno: 9/4/2019 13:05, Ing. Dominika Moravcová
V originále
Radniční noviny patří v typologii tisku mezi tzv. lokální resp. regionální tisk. Má velkou tradici (regionální noviny najdeme v 18. století) a v současnosti ho vydává bezpočet radnic. Radnice však nejsou na vydavatelskou roli určeny (připraveny), tak tento tisk mnohdy kopíruje (a často finančně nákladně) různé lifestylové časopisy resp. regionální noviny, kterých je na tiskovém trhu značný přebytek. Tím se ale u mnoha radničních periodik vytrácí jejich potřebná informační hodnota, tj. servis radnic pro občany ve všech oblastech jejich života. Radniční tisk je v uvedené stati konfrontován s mnohem rychlejšími a mnohdy informačně přitažlivějšími novými médii, kterými jsou sociální sítě. Klasický radniční tisk, vzhledem k měsíční periodicitě (v lepším případě 14ti denní periodicitě) a změnám (zrychlování) životního stylu, ani žádnou ofenzivní a aktuální informovanost směrem z radnice k občanům nemůže vykonávat. Uvedená stať v kontextu nových médií a vzhledem k požadavkům na lepší informovanost v obcích a městech naznačuje možnosti, jak buď radniční tisk vydávat pružněji a efektivněji (např. formou jednoduchých newsletterů) resp. jak o činnosti a servisu radnic k občanům komunikovat aktuálnějším způsobem, či jak využívat moderní elektronické prostředky. Odborná stať vychází z několikaletých analýz radničního tisku na různých regionálních úrovních a je konfrontována s řadou odborných pramenů k vývoji mediální krajiny v 21. století.
In English
According to the press typology, the town hall newspaper falls into the so called local or regional press. It has a long tradition (the regional newspaper dates back to the 18th century) and these days it is published by a number of town halls. However, town halls are not ready to act as publishers and thus, the press frequently copies (which is often costly) various lifestyle magazines, or regional newspaper, of which there is a surplus on the market. Thus, the necessary informative value of many town hall periodicals, that is to say, the service of town halls for their citizens in all areas of their life, disappears. In this article the town hall newspapaper is confronted with much faster and many times more attractive - from the informative point of view - new media that is the social network. Due to our life style speed and due to the fact that the classical town hall newspaper is published monthly or, in a better case, every two weeks, the newspaper cannot possibly provide any offensive and up-to-date informative service to its citizens. In the context of new media potential, and owing to the requirements to make municipalities and towns better informed, the given article outlines the possibilities of publishing the town hall newspaper more flexibly and effectively (eg. by publishing simple newsletters), or of informing citizens about activities and service of a town hall in a more „up-to-date“ way, as well as it outlines the possibilities of using modern electronic media. This specialized article is based on several-year analyses of town hall periodicals of various regional levels and it is compared with a number of specialized sources dealing with development of the 21st century media.