V originále
Last year’s contribution titled Czech family business brand as a tradition bearer was focused on the importance of a brand, which, in case of family business, is presented primarily by a founder’s name and surname. It has been stated that family business brands or brands of their products often have a higher value than the rest of the whole company. The acquired knowledge has led the authors to set an additional scientific goal - to evaluate marketing activities of family businesses, to evaluate, among others, whether they are ready or whether they use digital communication channels and online media to promote their brand, the products or services offered. The contribution is based on general scientific methods, especially the method of compilation of specialized texts, primary quantitative research, deduction and generalization. The results of this study confirmed the assumption that smaller family business owners prefer intuitive marketing tools. In the field of creating and implementing a marketing strategy using modern communication tools, there are considerable reserves that, in particular, in case of family businesses with fewer employees, the marketing practice is far from the level required by introduction of new technologies.
Česky
Loňský příspěvek s názvem Czech family business brands as a tradition bearer byl zaměřen na význam značky, která je v případě rodinného podnikání pezentována především jménem a příjmením zakladatele. Bylo konstatováno, že značky rodinných firem nebo značky jejich výrobků mají často vyšší cenu, než celý zbytek firmy. Získané poznání vedlo autory k myšlence stanovit další vědecký cíl - evaluovat marketingové aktivity rodinných firem, mimo jiné vyhodnotit, zda jsou připraveny či zda využívají digitální komunikační kanály, on-line media k propagaci své značky, nabízených produktů či služeb. Příspěvek je zpracován na základě obecných vědeckých metod, zejména metodou kompilace odborných textů, primárním kvantitativním výzkumem, dedukcí a zobecněním. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že majitelé menších rodinných podniků upřednostňují nástroje intuitivního marketingu. V oblasti tvorby a realizace marketingové strategie s využitím moderních komunikačních nástrojů mají značné rezervy, že zejména u rodinných podniků s nižším počtem zaměstnanců zdaleka není marketingová praxe na úrovni vyžadované nástupem nových technologií.