Detailed Information on Publication Record
2017
Cesty rozvoje osobních penzí
VOSTATEK, JaroslavBasic information
Original name
Cesty rozvoje osobních penzí
Name in Czech
Cesty rozvoje osobních penzí
Name (in English)
Personal Pensions: Development Options
Authors
VOSTATEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pojistné rozpravy : pojistně teoretický bulletin, Praha, Česká asociace pojišťoven, 2017, 0862-6162
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50206 Finance
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/17:#0000312
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Osobní penze, daňové režimy, individuální spořící účty, penzijní mezera, doživotní důchod
Keywords in English
Personal pensions; tax regimes; individual savings accounts; pension gap; annuities
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2018 08:57, Ing. Dominika Moravcová
V originále
Osobní penze mají rozdílnou úlohu v různých sociálních modelech. V liberálním a v sociálně-demokratickém modelu nemá místo státní podpora osobních penzí a ostatních finančních produktů. Konzervativní penzijní model využívá odpočty pojistného od základu progresívní daně z příjmů a plného zdanění výplat (daňový režim EET). V podmínkách (české) rovné daně z příjmů je podstatně jednodušším řešením daňový režim TEE. Prostor pro osobní penze v jednotlivých zemích je dán jak existující penzijní mezerou zbývající po veřejných a zaměstnaneckých penzích, tak i kvalitou nabízených produktů osobních penzí, která je podstatně ovlivněna jejich cenou a srozumitelností pro klienty. Je patrná tendence k využívání kolektivních příspěvkově definovaných (CDC) produktů. Soukromý sektor není schopen efektivně poskytovat doživotní penze – a jediným řešením je využívat státní penzijní společnosti. O mnoho lepší není nabídka jednoduchých spořících produktů – i zde jde podstatnou měrou o to, jakou roli má sehrát státní penzijní společnost (britského či švédského typu) a jakých produktů má k tomu využít. Zřetelnou tendencí zde je integrace původních osobních penzí s investicemi do bydlení, nebo s individuálními spořicími účty. Český systém osobních penzí je chaotický a neústavní; neexistují stejné podmínky pro všechny produkty, jejich poskytovatele i klienty, včetně zaměstnavatelů. Minimálním reformním programem je sjednocení daňových režimů na TEE, kdy jsou příspěvky po zdanění a výplaty se nezdaňují.
In English
Personal pensions play distinct roles under different welfare regimes. Under the liberal and social-democratic régime there is no place for state support of personal pensions and other financial products. The conservative pension régime utilizes the deductions of the contributions from the progressive income tax base and the full taxation of the benefits (EET tax regime). Under the (Czech) flat-rate income tax, the TEE tax regime is much simpler. The room for the personal pensions in individual countries depends on the existing pension gap left after the public and occupational pensions and on the quality of the personal pension products, which is substantially influenced of their price and comprehensiveness for the clients. There is a visible tendency to use the collective defined contribution (CDC) products. The private sector is not able to provide life annuities – and there is the only solution to use a state pension institution. Not much better is the supply of simple savings products – also here it is important to define the role of the state pension institution (of the British or Swedish type) and the choice of their products. There are also tendencies to integrate original personal pensions with housing investments or with individual savings accounts. The Czech system of personal pensions is chaotic and non-constitutional; there are no equal conditions pro all products, their providers and clients, including employers. A minimum reform programme is the unification of the tax regimes to the TEE one, where the contributions have been taxed and the pay-outs are not taxed.