D
2018
Double Food Quality: Media Coverage in the Czech Republic
JURÁSEK, Miroslav and Emil VELINOV
Basic information
Original name
Double Food Quality: Media Coverage in the Czech Republic
Name in Czech
Dvojí kvalita potravin: analýza mediálních výstupů v České republice
Authors
JURÁSEK, Miroslav and Emil VELINOV
Edition
1. vyd. Aachen, Cross-Cultural Business Conference 2018, p. 65-74, 10 pp. 2018
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Austria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
dvojí kvalita potravin, média, kvantitativní obsahová analýza, GRP, OTS
Keywords in English
double food quality; media; media content analysis; GRP; OTS
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Nowadays in the globalized and connected world the European markets are becoming more and more secular. However, there is sufficient evidence to conclude that the quality of some food prod-ucts sold in the Central and Eastern European supermarkets is lower than the analogical food items sold in the Western European supermarkets. Numerous studies confirm that food quality, for example in Germany and Austria, is higher than in the Czech Republic and Hungary. Cross – border selling of two different products (in terms of a lower content of primary ingredients or cheaper substitutes) in the same branded packaging is known as a double food quality problem which belongs among the most contentious issues of the actual agenda of the European Union. Without challenging the above - mentioned proves this paper raises the question of the hypothesized politicization of the matter. This exploratory study sheds light on the issue from the political perspective. The paper suggests that the political factors than any others (like consumer preferences or a particular consumer behavior in the Czech Republic) played a crucial role in presenting the topic publicly. The connection between the interest in this subject and its timing with regards to the political cycle in the Czech Republic is demonstrated by means of the (quantitative) media content analysis. If the hypothesis of the suggest-ed connection is confirmed, the media presentation of the matter expressed by the number articles published in the chosen, most read Czech magazines and newspapers tends to be higher towards the Election Day (October 20-21, 2017). The paper puts attempts to classify the relevant media out-puts based on the principal participants and their approach towards the matter. This is a secondary objective of the paper.
In Czech
Řada studií potvrzuje, že kvalita potravin je vyšší v Německu a Rakousku než v České republice a Maďarsku. Přeshraniční distribuce dvou různých produktů (ve smyslu různého obsahu primárních ingrediencí a levnějších substitutů) ve stejném balení dostalo označení “dvojí kvalita potravin”, což je považováno0 za velmi palčivý problem v rámci Evropské unie. Tento článek hledá odpověď na otázku, zda celý problem není medializován v České republice spíše z politických nežli faktických důvodů. Tato explorativní studie zkoumá problém z politické stránky věci. Autoři předpokládají, že spíše než jakékoliv jiné důvody (jako např. preference spotřebitelů nebo specifické chování spotřebitele v České republice) stěžejní roli v prezentování problému veřejnosti hrají politické důvody. Vztah mezi tématem a jeho prezentováním veřejnosti je s odkazem na teorii politického cyklu zkoumán pomocí kvantitativní obsahové analýzy. Pokud hypotéza využití tématu pro partikulární politické důvody má být potvrzena, téma bude nejvíce (v podobě počtu publikovaných článků v českých novinách a časopisech) kolem termínu parlamentních voleb (20.-21.10. 2018). Sekundárním cílem příspěvku je klasifikace hlavních aktérů ve věci dvojí kvality potravin.
Displayed: 14/11/2024 20:00