V originále
Marketing communication plays an important role in business strategies and therefore must be managed with due care. This need is even more important in connection with the development of digital technologies which affect both the economic environment and client segments. Therefore, the aim of the presented paper is to analyze selected marketing communication tools and look into the impact they have on a specific target group in order to be able to give innovative recommendations for optimization of company’s marketing strategies. So-called Generation Z, which uses digital technologies through multiple screens, has been used as the study material. The method applied in processing the project is marketing research. The conclusions confirm the hypothesis that Generation Z is resistant to marketing communication which is spread by classic media; this has been confirmed by 65% of respondents. On the other hand, 56% of respondents perceived marketing communication as positive if it was spread through social media. It is also important for the recipients to note that the overall communication should be based on the 3I model (Intelligent Individual Information). Consequently, the advice to company managements is to apply such marketing approaches that combine digital media and digital environment by the aforementioned 3I components which will allow them to effectively manage their sales strategies.
Česky
Marketingová komunikace je důležitou součástí podnikových strategií, a proto je nutné ji odpovědně řídit. Tento fakt umocňuje rozvoj digitálních technologií, což ovlivňuje nejen ekonomické prostředí, ale také klientské segmenty. Cílem předkládaného příspěvku je tedy analyzovat vybrané nástroje marketingové komunikace a zkoumat jejich dopady na určitou cílovou skupinu tak, aby mohla být stanovena inovativní doporučení pro optimalizaci podnikového marketingu. Studovaným materiálem je demografická skupina tzv. Generace Z, která používá digitální technologie zcela multiplikačně. Ke zpracování projektu pak dochází metodou marketingového výzkumu. Závěry se týkají potvrzení hypotézy o rezistenci Generace Z vůči marketingové komunikaci šířené klasickými médii, což potvrdilo 65 % dotazovaných. Oproti tomu 56 % respondentů hodnotilo marketingovou komunikaci pozitivně v případě, že je šířena sociálními médii. Pro příjemce je zároveň důležité, aby celá komunikace naplňovala model 3I (Inteligentní Individuální Informace). Managementu podniků lze tudíž doporučit aplikaci marketingových přístupů, které propojují digitální média a digitální prostředí uvedenými prvky 3I, což umožní adekvátně řídit obchodní strategie.