J 2018

COMPARISON OF MARKETING VITALITY OF FAMILY AND NON-FAMILY COMPANIES DOING BUSINESS IN CZECH REPUBLIC

PETRŮ, Naděžda, Karel HAVLÍČEK a Andrea TOMÁŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

COMPARISON OF MARKETING VITALITY OF FAMILY AND NON-FAMILY COMPANIES DOING BUSINESS IN CZECH REPUBLIC

Název česky

Porovnání marketingové vitality rodinných a nerodinných firem podnikajících v České republice

Autoři

PETRŮ, Naděžda (203 Česká republika, garant, domácí), Karel HAVLÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Economics and Sociology, Polsko, Centre of Sociological Research, 2018, 2071-789X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/04274644:_____/18:#0000356

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

DOI

http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2018/11-2/10

UT WoS

000436937200011

Klíčová slova česky

rodinný podnik, podnik nerodinného typu, marketing, management, marketingový plán, segmentace zákazníků, marketingová komunikace, hodnota

Klíčová slova anglicky

family business; non-family business; customer segmentation; marketing communication; value; Czech Republic; quantitative research; questionnaire survey

Štítky

AR 2017-2018, RIV_2019, SCOPUS, WOS, xJ2

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2019 14:42, Bc. Jan Peterec

Anotace

ORIG CZ

V originále

Family businesses were founded in the Czech Republic mostly after 1989, and they are now undergoing the first generational change. Throughout their existence, they have become major employers in the regions, bringing about innovation, progress and social responsibility. If they are to develop further, if they are to be competitive against non-family companies that are managed by professional management, the successors must also use modern marketing and management tools. The issue of family business becomes a big challenge for the Czech academic environment. This is a very topical issue, but not yet studied, bringing new scientific knowledge in the field of realities of marketing management of family businesses in the Czech Republic. The survey period of marketing vitality was between 2016, 2017. Literature review has been prepared by desk-research. Its elaboration was based mainly on foreign monographic sources, scientific articles in the Web of Science, Proquest, Scopus and others. The scientific method was primary quantitative research – a questionnaire survey – which aimed to compare the marketing vitality of family and non-family businesses, and to compare the use of defined marketing tools in family and non-family businesses. Survey data on 264 enterprises were analyzed using descriptive static, graphically processed, evaluated through correlation analysis. The results of this paper confirmed the hypothesis that family businesses as well as non-family small-sized businesses have their success based on so-called “value marketing” (and in the opinion of the authors intuitively) on building long-term customer loyalty by constantly increasing the value offered.

Česky

Rodinné podniky tvoří v ekonomice protiváhu podnikům nerodinného typu. Obě formy podnikání se střetávají na trhu a prostřednictvím marketingových nástrojů ovlivňují nákupní zvyklosti svých zákazníků. Ještě před deseti lety se o rodinném podnikání v České republice příliš nehovořilo. Ekonomové neměli dostatek podkladů pro to, aby mohli vyhodnotit přínos rodinných firem ve vztahu k HDP, zaměstnanosti či k jiným měřitelným makroekonomickým ukazatelům. Politici a vědci tuto formu podnikání zařazovali do skupiny malých a středních podniků, široká veřejnost si představovala spíše malé řemeslné firmičky. Tento náhled se však postupně mění. Rodinné firmy v České republice byly zakládány většinou po roce 1989, logicky v nich nyní dochází k první generační výměně. V průběhu své existence se staly významnými zaměstnavateli v regionech, nositeli inovací a pokroku, společenské odpovědnosti. Pokud mají být dále rozvíjeny, pokud mají být konkurenceschopné oproti firmám nerodinného typu, které jsou řízeny profesionálním managementem, musí nástupníci využívat i moderní nástroje marketingu a managementu. Literature review je zpracována metodou desk-research. Při jejím zpracování bylo čerpáno zejména z monografických odborných zdrojů, z vědeckých článků uvedených v databázích Web of Science, Proquest, Scopus a dalších. Vědeckou metodou byl primární kvantitativní výzkum – dotazníkové šetření – jehož cílem bylo porovnat marketingovou vitalitu rodinných a nerodinných firem, porovnat míru využití definovaných marketingových nástrojů ve firmách rodinného a nerodinného typu. Získaná data byla zpracována statisticky, graficky, bylo využito statistického programu SPSS, který umožnil zpracovat korelační analýzu. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že rodinné firmy i malé firmy nerodinného typu zcela správně (a dle názoru autorů intuitivně) mají svůj úspěch založen na tzv. hodnotovém marketingu - na budování dlouhodobé loajality zákazníka neustálým zvyšováním nabízené hodnoty.
Zobrazeno: 9. 11. 2024 05:56