Detailed Information on Publication Record
2018
Euro and Corporate Management in the Czech Republic
MENTLÍK, Roman and Mojmír HELÍSEKBasic information
Original name
Euro and Corporate Management in the Czech Republic
Name in Czech
Euro a podnikový management v České republice
Authors
MENTLÍK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mojmír HELÍSEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
European Research Studies Journal, Piareus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Greece
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/18:#0000361
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
podnikový management, rozšíření eurozóny, stabilita měnového kurzu, zahraniční obchod
Keywords in English
corporate management; euro area enlargement; exchange rate stability; foreign trade
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2019 09:23, Bc. Jan Peterec
V originále
The paper aims to evaluate the attitude of corporate management (not the public opinion) regarding the introduction of the euro in the Czech Republic and to identify the main factors which influence this attitude. We also work on the hypothesis that the attitude to the euro depends on the stability of the CZK/EUR exchange rate and on developments in the Czech foreign trade with the euro area. We collected companies’ opinions on the introduction of the euro from corporate management opinion polls in 2011–2017. The data analysis has concluded that increased fluctuations of the CZK/EUR exchange rate (towards appreciation as well as depreciation) are accompanied with increased interest in the introduction of the euro. It is also the growing volume and share of trading with the euro area which is directly proportional to the growth in companies’ interest in the introduction of the euro.
In Czech
Cílem článku je vyhodnotit postoj podnikového managementu (nikoliv veřejného mínění obyvatelstva) k zavedení eura v České republice a najít hlavní okolnosti, které tento postoj ovlivňují. Vycházíme z hypotézy, že postoj k euru závisí na stabilitě měnového kurzu CZK/EUR a na vývoji českého zahraničního obchodu s eurozónou. Názory podniků na zavedení eura jsme převzali z průzkumů názorů manažerů podniků v období 2011-2017. Analýza dat došla k závěru, že vyšší výkyvy měnového kurzu CZK/EUR (ve směru apreciace i depreciace) jsou doprovázeny vyšším zájmem o zavedení eura. Také rostoucí objem i podíl obchodu s eurozónou je přímo úměrný rostoucímu zájmu podniků zavést euro.