J 2018

Euro and Corporate Management in the Czech Republic

MENTLÍK, Roman a Mojmír HELÍSEK

Základní údaje

Originální název

Euro and Corporate Management in the Czech Republic

Název česky

Euro a podnikový management v České republice

Autoři

MENTLÍK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Mojmír HELÍSEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

European Research Studies Journal, Piareus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Řecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/04274644:_____/18:#0000361

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

Klíčová slova česky

podnikový management, rozšíření eurozóny, stabilita měnového kurzu, zahraniční obchod

Klíčová slova anglicky

corporate management; euro area enlargement; exchange rate stability; foreign trade

Štítky

AR 2017-2018, RIV_2019, SCOPUS, unor_2019_o, xJ3

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2019 09:23, Bc. Jan Peterec

Anotace

ORIG CZ

V originále

The paper aims to evaluate the attitude of corporate management (not the public opinion) regarding the introduction of the euro in the Czech Republic and to identify the main factors which influence this attitude. We also work on the hypothesis that the attitude to the euro depends on the stability of the CZK/EUR exchange rate and on developments in the Czech foreign trade with the euro area. We collected companies’ opinions on the introduction of the euro from corporate management opinion polls in 2011–2017. The data analysis has concluded that increased fluctuations of the CZK/EUR exchange rate (towards appreciation as well as depreciation) are accompanied with increased interest in the introduction of the euro. It is also the growing volume and share of trading with the euro area which is directly proportional to the growth in companies’ interest in the introduction of the euro.

Česky

Cílem článku je vyhodnotit postoj podnikového managementu (nikoliv veřejného mínění obyvatelstva) k zavedení eura v České republice a najít hlavní okolnosti, které tento postoj ovlivňují. Vycházíme z hypotézy, že postoj k euru závisí na stabilitě měnového kurzu CZK/EUR a na vývoji českého zahraničního obchodu s eurozónou. Názory podniků na zavedení eura jsme převzali z průzkumů názorů manažerů podniků v období 2011-2017. Analýza dat došla k závěru, že vyšší výkyvy měnového kurzu CZK/EUR (ve směru apreciace i depreciace) jsou doprovázeny vyšším zájmem o zavedení eura. Také rostoucí objem i podíl obchodu s eurozónou je přímo úměrný rostoucímu zájmu podniků zavést euro.
Zobrazeno: 15. 11. 2024 08:25