J 2018

Euro and Corporate Management in the Czech Republic

MENTLÍK, Roman and Mojmír HELÍSEK

Basic information

Original name

Euro and Corporate Management in the Czech Republic

Name in Czech

Euro a podnikový management v České republice

Authors

MENTLÍK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Mojmír HELÍSEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

European Research Studies Journal, Piareus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Greece

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000361

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

podnikový management, rozšíření eurozóny, stabilita měnového kurzu, zahraniční obchod

Keywords in English

corporate management; euro area enlargement; exchange rate stability; foreign trade

Tags

AR 2017-2018, RIV_2019, SCOPUS, unor_2019_o, xJ3

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2019 09:23, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG CZ

V originále

The paper aims to evaluate the attitude of corporate management (not the public opinion) regarding the introduction of the euro in the Czech Republic and to identify the main factors which influence this attitude. We also work on the hypothesis that the attitude to the euro depends on the stability of the CZK/EUR exchange rate and on developments in the Czech foreign trade with the euro area. We collected companies’ opinions on the introduction of the euro from corporate management opinion polls in 2011–2017. The data analysis has concluded that increased fluctuations of the CZK/EUR exchange rate (towards appreciation as well as depreciation) are accompanied with increased interest in the introduction of the euro. It is also the growing volume and share of trading with the euro area which is directly proportional to the growth in companies’ interest in the introduction of the euro.

In Czech

Cílem článku je vyhodnotit postoj podnikového managementu (nikoliv veřejného mínění obyvatelstva) k zavedení eura v České republice a najít hlavní okolnosti, které tento postoj ovlivňují. Vycházíme z hypotézy, že postoj k euru závisí na stabilitě měnového kurzu CZK/EUR a na vývoji českého zahraničního obchodu s eurozónou. Názory podniků na zavedení eura jsme převzali z průzkumů názorů manažerů podniků v období 2011-2017. Analýza dat došla k závěru, že vyšší výkyvy měnového kurzu CZK/EUR (ve směru apreciace i depreciace) jsou doprovázeny vyšším zájmem o zavedení eura. Také rostoucí objem i podíl obchodu s eurozónou je přímo úměrný rostoucímu zájmu podniků zavést euro.
Displayed: 14/11/2024 23:12