V originále
Traditional game theory is divided into non-cooperative and cooperative models. Biform games combine non-cooperative and cooperative models. There are a number of situations where the competitive and cooperative behaviors of decision-makers are combined. The paper is devoted to the analysis of some specific situations in which these behaviors occur and biform game models can be used. The sequential biform game is used in supply chains. In the non-cooperative part, a coordination mechanism based on a specific contract is applied between producers and customers. The cooperative part is merely focused on two concepts, coalition formations by resource capacity constraints and profit sharing. The second application is focused on co-opetition models. The players in the co-opetition model are the firm, customers, suppliers, competitors and complementors (competitors whose products add value). The relationship between the firm and the direct competitors is non-cooperative. The relationship between the firm and the complementors in a search for common added values is cooperative. The last example of a biform game application is an environmental subsidy negotiation where polluters behave in a cooperative way to obtain a subsidy from the authority for a joint action while competing with the distribution of this subsidy among themselves.
Česky
Tradiční teorie her je rozdělena na nekooperativní a kooperativní modely. Biform hry kombinují nekooperativní a kooperativní modely. Existuje celá řada situací, kdy se kombinují konkurenční a kooperativní chování rozhodujících činitelů. Příspěvek je věnován analýze některých konkrétních situací, ve kterých k tomuto chování dochází, a mohou být použity modely biformní hry. Sekvenční biform hra se používá v dodavatelských řetězcích. V části nespolupracující se mezi výrobci a zákazníky uplatňuje koordinační mechanismus založený na konkrétní smlouvě. Kooperativní část je zaměřena pouze na dva koncepty, koaliční formace podle omezení kapacitních kapacit a sdílení zisku. Druhá aplikace je zaměřena na modely kooperace. Hráči v modelu kooperace jsou firma, zákazníci, dodavatelé, konkurenti a komplementáři (konkurenti, jejichž produkty přidávají hodnotu). Vztah mezi firmou a přímými konkurenty je nespolupracující. Vztah mezi firmou a komplementáři při hledání společných přidaných hodnot je kooperativní. Posledním příkladem aplikace biformní hry je vyjednávání o dotacích na životní prostředí, kde se znečišťovatelé chovají způsobem spolupráce, aby získali dotaci od orgánu pro společnou akci, zatímco mezi sebou soutěží s rozdělením této dotace.