J
2018
Agent-zákazník problém v distribuci finančních produktů
ŠINDELÁŘ, Jiří a Petr BUDINSKÝ
Základní údaje
Originální název
Agent-zákazník problém v distribuci finančních produktů
Název česky
Agent-zákazník problém v distribuci finančních produktů
Název anglicky
Agent-Principal Problem in Financial Distribution
Autoři
ŠINDELÁŘ, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr BUDINSKÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Politická ekonomie, Praha, Vysoká škola ekonomická, 2018, 0032-3233
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/26138077:_____/18:#0000905
Organizační jednotka
Institut VŠFS, z.ú.
Klíčová slova česky
Agent-principál problém, nepříznivá volba, finanční zprostředkování, investiční fondy, investiční životní pojištění
Klíčová slova anglicky
agent-principal problem; adverse selection; financial intermediation and advice; investment funds; unit-linked life insurance
Návaznosti
GA16-21506S, projekt VaV.
V originále
Příspěvek pojednává o existenci problému agent-principál (tzv. nepříznivé volby) v oblasti trhu zprostředkování finančních produktů v ČR. Za tímto účelem byl analyzován vztah mezi odměnou koncových finančních zprostředkovatelů (agentů) a kvalitou resp. nákladovostí jimi doporučeného finančního produktu u celkem 10 105 transakcí v různých organizačních prostředích. Výstupy analýzy ukazují, že zatímco u některých typů organizací (poolové, multi-level marketingové i a ploché obchodní struktury) existuje negativní asociace mezi kvalitou potažmo nákladovostí sjednaného produktu a výší provize vyplacené agentovi, ve většině případů s rozhodujícím tržním podílem je tento vztah pozitivní, respektive není statisticky významný. Systémový potenciál pro podnícení tzv. nepříznivé volby nebyl u většinové části trhu zjištěn, což přináší zásadní regulatorní implikace v oblasti řízení střetu zájmů a problematiky tzv. pobídek.
Anglicky
The paper deals with the agent-principal problem (adverse selection) in the distribution of investment products. Utilising data from the Czech financial market, a linear model with mixed effects was constructed, evaluating the relationship between remuneration of individual agents and quality-costs of the products they recommend. The results were structured for different organisational setups. We have found that in some less important environments from the market perspective (small and medium multi-level marketing networks, small and big pools, medium and big flat firms), there is a negative association between quality-cost of the contracted product and the amount of commission paid out to the agent. This indicates potential consumer detriment. In the majority of organisations dominating the industry, however, the direction of this relationship is positive in nature or statistically insignificant. Hence, the systemic potential for instigating the adverse selection was not detected in a major part of the market, bringing up regulatory implications in the conflict of interest and inducements area.
Zobrazeno: 14. 11. 2024 01:37