V originále
EU definuje kartelové dohody jako protisoutěžní a zakázané a stanoví sankce pro jejich účastníky. Na rozdíl od právních režimů postihu účastníků protiprávních kartelů v právu některých států, právo EU explicitně neupravuje ani výslovně neuznává právní postavení návodce, spolupachatele nebo prostředníka, ani nestanoví zvláštní požadavky na možnost postihu jejich jednání v rámci kartelu. V posledních letech nicméně Komise i soudní dvůr EU potvrdily, že ani zprostředkování protisoutěžního chování podniky působícími na trzích, neovlivněných kartelovou dohodou, neleží mimo oblast působnosti čl. 101 SFEU. Příspěvek je zaměřen na analýzu této rozhodovací praxe Komise EU a soudů EU, zabývající se podmínkami a okolnostmi, jež naplňují protiprávnost jednání těchto pasivních účastníků na protisoutěžní dohodě dle práva EU. V této souvislosti rozebírá rozsah a znaky pasivní účasti, jakož i důkazní prostředky, které Komise, resp. soudy EU považují za relevantní či dostačující pro kvalifikování takového jednání jako spoluúčasti na kartelové dohodě
In English
The EU defines cartel agreements as anti - competitive and prohibitive and specifies penalties for their participants. However, Art. 101 TFEU does neither explicitly recognise the status of an instigator, accomplice, or a facilitator, as opposed to active pa rticipating undertakings, nor does it postulate special requirements for their participation in anticompetitive agreements. Nevertheless, in their recent decisions both Commission of the EU and EU Court of Justice confirmed that neither ‘mere’ facilitating of anticompetitive conduct by undertakings outside the cartelised markets fall outside the scope of Art 101 TFEU. The paper focuses on the analysis of the latest case law of the General Court and the EU Court of Justice concerning with the conditions and circumstances necessary for the fulfilment of the illegal character of acts conducted by the passive participants of cartel agreements under the EU law act. It examines the forms and features of the passive participation as well as the proof of evidence h eld for relevant or necessary by the Commission and/or the EU courts in order to qualify such conduct as participation in an illegal cartel agreement.