D 2018

Současné trendy v oblasti vzdělávání

ČECHÁK, Vladimír

Basic information

Original name

Současné trendy v oblasti vzdělávání

Name in Czech

Současné trendy v oblasti vzdělávání

Name (in English)

THE PRESENT TRENDS IN EDUCATION

Edition

1. vyd. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe v návaznosti na Průmysl 4.0, p. 22-34, 13 pp. 2018

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-164-4

Keywords (in Czech)

Profesní struktura absolventů SŠ a VŠ, profesní kvalifikace, studijní program, vzájemný vztah mezi terciárním vzděláváním a podnikatelskou sférou, rozvoj profesních dovedností, typy profesní přípravy, tzv. “další” vzdělávání, rekvalifikace, duální studium

Keywords in English

Professional structure of graduates of secondary and higher education; professional qualification, study program, interrelationship between tertiary education and the business sphere; development of professional skills; types of vocational training; so-called "further" education; retraining
Změněno: 24/1/2019 10:44, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

Článek je zaměřen na problémy vyplývající z nových změn v oblasti vzdělávání na středních odborných školách a především na vysokých školách. Změny ve vzdělávacích programech a hlavně způsob jejich realizace by měly přispět k optimálnímu uplatnění absolventů v reálném životě a zároveň k jejich dostatečné přípravě (z metodického hlediska) ke kontinuálnímu celoživotnímu vzdělávání. Pozornost je zaměřena především na funkci, rozvoj a realizaci "profesně orientovaných" vzdělávacích programů, které jsou zaměřeny na rozvoj znalostí absolventů, které jsou prakticky posuzovatelné. V této souvislosti se pozornost soustředí na změny způsobu prezentace "účelu" a významu teoretických znalostí ve vztahu k posílení praktičnosti vzdělávacího procesu jako celku. Značný prostor je věnován zkušenostem v oblasti propojení vzdělávacích aktivit realizovaných "vně" univerzitní budovy, obvykle ve výrobních podnicích (tzv. "Dvojí studie").

In English

The article is focused on the problems arising from new changes in the area of education at secondary vocational schools and mainly at universities. The changes in educational programmes and mainly in the way of their realization are supposed to contribute to optimal employment of graduates in real life and, at the same time, to their sufficient preparation, (from the methodical point of view) for continual lifelong education. The attention is focused mainly on a function, development and realization of „professionally“ oriented educational programmes which are focused on development of graduates‘ knowledge which is practically assessable. In this relation, the attention is focused on changes in the way of presenting „purpose“ and significance of theoretical knowledge in relation to strengthening practicality of an educational process as a whole. A significant space is devoted to experience in the area of interlinking educational activities realized „out“ of a university building, usually in production enterprises (the so called „dual studies“).