D 2015

Charakter a funkce vzdělání v kontextu současného vývoje

ČECHÁK, Vladimír

Basic information

Original name

Charakter a funkce vzdělání v kontextu současného vývoje

Name in Czech

Charakter a funkce vzdělání v kontextu současného vývoje

Name (in English)

Character and function of education in the context of contemporary development

Edition

První vydání. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání, p. 24-41, 17 pp. 2015

Publisher

Vysoká škola finanční a správní, a.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-7408-127-9

Keywords (in Czech)

Profesní struktura absolventů středního a vysokoškolského vzdělávání, odborná kvalifikace, studijní program, vzájemné vztahy mezi terciárním vzděláním a podnikatelskou sférou, rozvoj profesních dovedností, typy odborného vzdělávání, tzv. "Další" vzdělávání, rekvalifikace

Keywords in English

Professional structure of graduates of secondary and higher education, professional qualification, study program, interrelationship between tertiary education and the business sphere, development of professional skills, types of vocational training, so-called "further" education, retraining
Změněno: 23/10/2018 13:36, prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc.

Abstract

V originále

Problematika lidského kapitálu, potažmo lidských zdrojů, je klíčovou otázkou, jejíž racionální zodpovězení, či spíše vytváření předpokladu k tomuto zodpovězení, je procesem, který zřejmě nebude nikdy definitivně uzavřen. Přesto je nutno se tomuto procesu intenzivně věnovat. Rozvoj ekonomiky i společnosti jako celku je výrazně podmíněn a limitován především kvalitou, vzděláním, úrovní profesní přípravy pracovníků lidských zdrojů. Významnou úlohu v tomto směru představuje systém vzdělávání a způsob jeho financování. Současně je nutno konstatovat, že samotný způsob financování vzdělávací soustavy a vzdělávacího procesu, i když je nepochybně velmi významný (zejména výše finančních prostředků), není univerzálním všelékem. Výše finančních prostředků, které jsou určeny na vzdělávání, i způsob jejich „rozdělování“, stejně jako jejich zdroje podmiňují a umožňují zkvalitnění vzdělávacích aktivit a zlepšení úrovně i kvality vzdělávacího procesu, ale změna této možnosti ve skutečnost je v rukou těch, kdo v oblasti vzdělávání aktivně působí. Proto je nutno věnovat pozornost dynamice vývoje požadavků na vzdělávání, jeho oborové struktuře i kvalitě absolventů jak středních, tak vysokých škol.

In English

The issue of human capital, or human resources, is a key issue whose rational answer, or rather the creation of a prerequisite for this answer, is a process that will probably never be definitively closed. Nevertheless, this process has to be intensively pursued. The development of the economy as well as of society as a whole is strongly conditioned and limited mainly by the quality, education, level of professional training of human resources workers. An important role in this direction is the education system and the way it is financed. At the same time, it should be noted that the way in which the education system and the education process are financed, although it is undoubtedly very important (especially the amount of funds), is not a universal panacea. The amount of funds that are intended for education and the way they are "distributed" as well as their resources make it possible to improve the quality of educational activities and to improve the level and quality of the educational process, but the change of this possibility is in fact in the hands of those in the field of education active. Therefore, it is necessary to pay attention to the dynamics of the development of educational requirements, its structure and the quality of graduates of both secondary and higher education institutions.