k 2018

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Basic information

Original name

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

Name in Czech

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

Name (in English)

EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT

Authors

PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Edition

Mezinárodní vědecká konference TRENDY V PODNIKÁNÍ, ZČU Plzeň, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

rodinná firma, Česká republika, export, konkurenceschopnost, devizové intervence, akciová společnost, společnost s ručením omezeným.

Keywords in English

family company, Czech Republic, export, competitiveness, foreign exchange intervention, joint stock company, limited liability company.

Tags

International impact
Změněno: 18/11/2018 20:12, Ing. Andrea Tomášková, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Stále sílící konkurence nutí firmy hledat nová odbytiště pro své produkty. Jednou z možností, jak proniknout na nová teritoria, je export. Autorky zvolily téma export rodinných firem jako možný krok jejich budoucího rozvoje. Cílem bylo porovnat exportní aktivity rodinných společností dle jejich právní formy. Dalším cílem bylo vyhodnotit vliv měnového kurzu v období před, v průběhu a po devizových intervencích na zahraniční aktivity. Příspěvek je zpracován na základě obecných vědeckých metod, zejména metodou kompilace odborných textů, primárním kvantitativním a kvalitativním výzkumem, metodou časových řad, dedukcí a zobecněním. Výstupy jsou měřeny prostřednictvím klasických statistických metod, Pearsonovým korelačním koeficientem, výpočtem Crombachova alfa. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že i malé a střední české rodinné firmy využívají pro svůj rozvoj exportní aktivity. ve vyšší míře exportují společnosti právní formy akciová společnost a společnost s ručením omezeným oproti OSVČ.

In English

The ever-increasing competition forces companies to look for new outlets for their products. One way to break into new territories is to export. The authors chose the topic of exporting family businesses as a possible step in their future development. The aim was to compare the export activities of family companies according to their legal form. Another objective was to evaluate the effect of the exchange rate in the period before, during and after foreign exchange interventions on foreign activities. The contribution is based on general scientific methods, especially the method of compilation of specialized texts, primary quantitative and qualitative research, time series, deduction and generalization. The outputs are measured by classical statistical methods, Pearson's correlation coefficient, Crombach's alpha. The results of this study confirmed the assumption that even small and medium-sized Czech family businesses use export activities for their development. To a greater extent, companies export legal forms to joint stock companies and limited liability companies compared to self-employed.
Displayed: 9/11/2024 01:04