D
2018
Technical pension and tax reform for Czechia
VOSTATEK, Jaroslav
Basic information
Original name
Technical pension and tax reform for Czechia
Name in Czech
Rechnická penzijní a daňová reforma pro Česko
Authors
VOSTATEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Proceedings of the 22nd International Conference Current Trends in Public Sector Research 2018, p. 211-218, 8 pp. 2018
Publisher
Masaryk University
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50206 Finance
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/04274644:_____/18:#0000380
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Důchodová reforma, daňová reforma, daň z osobních příjmů, příspěvky na sociální zabezpečení, financování zdravotní péče
Keywords in English
pension reform ; tax reform ; personal income tax ; social security contributions ; healthcare financing
Tags
International impact, Reviewed
V originále
The Expert Committee on Pension Reform (2014-2017) did no comprehensive analysis of the Czech pension system and did not discuss any comprehensive pension reform. Just before the last meeting of this Committee the opinions were expressed that no pension reform is necessary – after the cancellation of the fully unsuccessful new retirement savings pillar and after some marginal parametric changes of the public and personal pensions. Although domestic and foreign recommendations are enough in this direction. The paper demonstrates that the 2010 ruling of the Czech Constitutional Court was not implemented duly by the then government: the system of public pensions continues to be unconstitutional and incomprehensible for its addresses. Moreover, the system of private pensions and pension savings is also unconstitutional and insufficiently comprehensible. The paper presents a systemic analysis of the public “pension insurance” and supplementary pension savings products and indicates potential alternatives of both these systems which would not, if possible, change the amounts of assessed pensions and of state support and which would result in their constitutionality and comprehensibility. The expected consequence of such a technical reform is a strongly increase of the rationality of the behaviour of the current and potential participants of these systems. At the same time a technical reform of wage taxation may be implemented.
In Czech
Odborná komise pro důchodovou reformu (2014-2017) neprojednala žádnou ucelenou analýzu českého penzijního systému a nezabývala se ani žádnou ucelenou reformou důchodů. Těsně před závěrečným jednáním této komise byly vysloveny názory, že po zrušení zcela neúspěšného nového pilíře důchodového spoření a několika okrajových parametrických změnách veřejných a osobních penzí žádná důchodová reforma není zapotřebí. Přitom domácích a zahraničních doporučení je v tomto směru dostatek. Příspěvek ukazuje, že nález Ústavního soudu ČR z roku 2010 nebyl tehdejší vládou patřičně realizován: systém veřejných penzí je nadále protiústavní a pro své adresáty je nesrozumitelný. Navíc je protiústavní a málo srozumitelný i systém soukromých penzí a penzijního spoření. Příspěvek prezentuje systémové analýzy produktu veřejného „důchodového pojištění“ a doplňkového penzijního spoření a ukazuje možné varianty technické reformy obou těchto systémů, které by pokud možno nezměnily výši přiznávaných důchodů a státní podpory a jejichž důsledkem by byla jejich ústavnost a srozumitelnost. Očekávaným důsledkem takové technické reformy je výrazné zvýšení racionality chování stávajících a potenciálních účastníků těchto systémů. Současně lze realizovat technickou reformu zdanění mezd.
Displayed: 10/11/2024 01:12