ROUBAL, Ondřej. Maximizers and Satisficers In Consumer Culture Changes. Communication Today. FMK UCM Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, vol. 9, No 2, p. 38-54. ISSN 1338-130X. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Maximizers and Satisficers In Consumer Culture Changes
Name in Czech Maximalisté a uspokojovači v proměnách spotřební kultury
Authors ROUBAL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Communication Today, FMK UCM Trnava, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metóda, 2018, 1338-130X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/04274644:_____/18:#0000385
Organization unit University of Finance and Administration
UT WoS 000449002800003
Keywords (in Czech) Spotřební kultura, maximalisté, uspokojovači, volba, rozhodování
Keywords in English Consumer culture; maximizers; satisficers; choice; decision-making
Tags AR 2018-2019, RIV_2019, SCOPUS, WOS, xJ2
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Changed: 14/10/2019 11:08.
Abstract
Consumer culture in the era of late modernity undergoes dynamic changes of global significance. One of the key attributes of these changes constitutes an increasing supply of opportunities and quantitative volumes of different product options. This is characterized by an ambivalent character. On one hand, expansion of opportunities constitutes a desirable source of realization and emancipation of personal freedoms and independence, on the other hand, increasing demands on the ability to individually manage the consequences of one’s own decisions and to take responsibility for these decisions. We can see this ambivalence well with respect to an example of two different adaptive strategies of consumer choice - maximizers and satisficers. Maximizers likely achieve better objective outcomes of a selection than satisficers, but their subjective perception of these results is, according to empirical evidence, more affected by negative emotions. These and other findings should be used more extensively in the marketing practice of business strategies.
Abstract (in Czech)
Spotřební kultura v éře pozdní modernity prochází dynamickým změnami globálního významu. Jedním z podstatných atributů těchto změn je rostoucí nabídka příležitostí a kvantitativních objemů možností různých produktů. Tato skutečnost se vyznačuje ambivalentním charakterem. Na straně jedné je expanze příležitostí žádoucím zdrojem realizace a emancipace osobních svobod a nezávislosti, na straně druhé se zvyšující nároky na schopnost individuálně zvládat důsledky vlastních rozhodnutí a přebírat za tyto rozhodnutí zodpovědnost. Tuto ambivalenci můžeme dobře sledovat na příkladu dvou odlišných adaptivních strategií rozhodování spotřebitelů - maximalistů a uspokojovačů. Maximalisté pravděpodobně dosahují lepších objektivních výsledků voleb než uspokojovači, ale jejich subjektivní vnímání těchto výsledků je podle empirické evidence výrazněji poznamenáno negativním emocemi. Tyto a další poznatky by měly být daleko více využívány v marketingové praxi obchodních strategií.
PrintDisplayed: 28/3/2024 17:34