k 2018

MAGICAL MIRROR OF THE SUCCESS OF CZECH FAMILY FIRMS

PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Basic information

Original name

MAGICAL MIRROR OF THE SUCCESS OF CZECH FAMILY FIRMS

Name in Czech

MAGICKÉ ZRCADLO ÚSPĚCHU ČESKÝCH RODINNÝCH FIREM

Authors

PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Edition

Marketing Identity 2018, 2018

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Česká republika, rodinné podnikání, rodinná firma, generace, malá a střední firma, společenská odpovědnost, zisk, tržby, úspěch, prosperita

Keywords in English

Czech Republic, family business, family firm, generation, small and medium-sized firm, social responsibility, profits, sales, success, prosperity

Tags

Reviewed
Změněno: 19/11/2018 23:03, doc. Ing. Naděžda Petrů, Ph.D.

Abstract

V originále

The last year’s contribution titled the Evaluation of marketing activities of family business confirmed that from the individual marketing tools/methods in Czech family firms attention is paid primarily to the values presented to customers and the development of relationships with customers - which fully corresponds to the tradition of family business. The knowledge gained led the authors to an idea to set an additional scientific goal - to evaluate the relationship between the financial success of the family firm and its social responsibility activities. The contribution is based on general scientific methods, especially by the method of compilation of specialized texts, primary quantitative and qualitative research, time series method, deduction and generalization. The results of this study confirmed the assumption that the social responsibility of Czech family firms is related to their size and the amount of profit. The higher the profit, the greater the number of socially responsible activities the company performs and presents through the Internet media.

In Czech

Loňský příspěvek s názvem Evaluace marketingových aktivit rodinného podnikání potvrdil, že z jednotlivých marketingových nástrojů/metod je v českých rodinných firmách věnována pozornost především hodnotám prezentovaným zákazníkům a rozvoji vztahu se zákazníky – což plně odpovídá tradici rodinného podnikání. Získané poznání vedlo autorky k myšlence stanovit další vědecký cíl – vyhodnotit vztah mezi finančním úspěchem rodinné firmy a jejími aktivitami společenské odpovědnosti. Příspěvek je zpracován na základě obecných vědeckých metod, zejména metodou kompilace odborných textů, primárním kvantitativním a kvalitativním výzkumem, metodou časových řad, dedukcí a zobecněním. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že sociální odpovědnost českých rodinných firem je spjata s jejich velikostí, s výší zisku. Čím vyšší zisk, tím rozsáhlejší počet společensky odpovědných aktivit firma vykonává a prezentuje i prostřednictvím internetových médií.