D 2018

Innovation and Creativity as a Source of Competitive Advantage at Start-ups

PETRŮ, Naděžda and Miroslav PAVLÁK

Basic information

Original name

Innovation and Creativity as a Source of Competitive Advantage at Start-ups

Name in Czech

Inovace a kreativita jako zdroj konkurenční výhody při zakládání podniků

Authors

PETRŮ, Naděžda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Miroslav PAVLÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Istanbul, Turecko: EBES Akşemsettin Mah. 26th EBES CONFERENCE, p. 1190-1200, 11 pp. 2018

Publisher

EBES

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000387

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-605-67622-5-3

Keywords (in Czech)

inovační proces, faktory ovlivňující inovace, podpora inovačního procesu

Keywords in English

start-ups; innovation process; factors influencing innovativeness; support for the innovation process;

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2019 12:17, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

A dilemma in innovation is becoming more and more obvious every day. The ideology of free enterprise and the market economy suggest that policy-makers do not touch the mechanisms of competition or business development. It is held that public interventions, such as subsidies, low-interest loans or grants, deter free competition and cause imbalances in the market. At the same time, the needs of individual enterprises to get support in their pursuit of innovations are acknowledged. The purpose of this article is to report on an inventory of measures employed to overcome barriers to innovation in Czech start-ups (SMEs.) It examines the impact of such variables as actions for continuous improvement, pressures for cost-cutting, aspects of internal management systems, innovativeness, and structures for managing product and process innovation in Czech SMEs.

In Czech

Dilema v inovacích je stále více zřejmá každý den. Ideologie svobodného podnikání a tržní ekonomiky naznačují, že tvůrci politik se nedotýkají mechanismů hospodářské soutěže ani rozvoje podnikání. Domnívá se, že veřejné zásahy, jako jsou dotace, půjčky s nízkou úrokovou mírou nebo granty, odrazují od volné soutěže a způsobují nerovnováhu na trhu. Současně jsou uznávány potřeby jednotlivých podniků na podporu jejich inovace. Cílem tohoto článku je podat zprávu o inventáři opatření používaných k překonání překážek inovace v začínajících českých a malých a středních podnicích (MSP). Zkoumá dopad takových proměnných jako opatření pro neustálé zlepšování, tlaky na snižování nákladů, aspekty interních systémů řízení, inovativnosti a struktur pro řízení inovací produktů a procesů v českých malých a středních podnicích.