PETRŮ, Naděžda a Andrea TOMÁŠKOVÁ. Family Business in the Czech Republic: Opportunity and Inter-Generation Challenge; Occurrence and Management of Conflicts. In Wanda Musialik, Roman Śmietański. Rzemiosło – w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym (Craftsmanship - its local, regional and international dimension). Polsko: Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości - Związek Pracodawców w Opolu. s. 66-85. ISBN 978-83-950063-1-9. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Family Business in the Czech Republic: Opportunity and Inter-Generation Challenge; Occurrence and Management of Conflicts
Název česky Rodinné podnikání v ČR – příležitost a mezigenerační výzva, vznik a řízení konfliktů
Autoři PETRŮ, Naděžda (203 Česká republika, garant, domácí) a Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Polsko, Rzemiosło – w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym (Craftsmanship - its local, regional and international dimension), od s. 66-85, 20 s. 2018.
Nakladatel Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości - Związek Pracodawców w Opolu
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/04274644:_____/18:#0000397
Organizační jednotka Vysoká škola finanční a správní
ISBN 978-83-950063-1-9
Klíčová slova česky rodinné podnikání, nástupnictví, řízení konfliktů, zakladatel, nástupník, Česká republika
Klíčová slova anglicky Family business; successorship; conflict managements; successor; Czech Republic
Štítky AR 2018-2019, RIV_2019, xD2
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Bc. Jan Peterec, učo 24999. Změněno: 18. 3. 2019 10:39.
Anotace
Entrepreneurship and undertaking a business activity are among the fundamental human features. Therefore the expression entrepreneurship, entrepreneur and family enterprise occur far in the past. These follow the history of trades that had been developed by generations of heirs by passing their experience to their offspring. The same applies in the Czech Republic, where the tradition was however brutally interrupted by the communist regime. The recent history of family enterprises begins in 1989. Since then the family enterprises or farms have been emerging from ashes, driven by enthusiasm of their founders attempting to make true their dreams and ideas and employ themselves and their families on “their own”. Nowadays, in 2018, approximately 29 years have lapsed from the first established family enterprises and farms and the first change of generations may be witnessed in the Czech Republic. However, many families go through the change intuitively, with no guidelines or methodology describing individual steps of strategic management of successorship, the available research materials well behind the practise. Since the issues is highly contemporary, the Association of Small and Medium-Size Enterprises of the Czech Republic proclaimed 2018 the Year of Family Business. The aim is to initiate legislative definition of family enterprises in the revised Czech Civil Code, create an atmosphere supporting of the drive for entrepreneurship and entice the young generation to take over the enterprises. The University of Finance and Administration is a member of a university platform participating in drafting education texts and examples of good practice. The platform analyses the course of successorship in the family enterprises and conflicts accompanying it. It may be assumed the specific features of the family enterprise management are based on practically inseparable borderline between the family business and the family itself and their mutually interdependent and interconnected relationships. Conflicts emerge particularly from differing expectations of the successors and founders, from their reluctance to suppress their egos, from different understanding of expressions like growth and success, from the different approach of the generation Y to jobs and perceptions of values. It will be proved that the analysed family enterprises are willing to meet, exchange their experience, participate in drafting methodology guidelines to manage conflicts and boost the growth of their business under the management of the younger generation.
Anotace česky
Podnikavost a podnikání patří mezi základní lidské vlastnosti – proto lze samotný pojem podnikání, podnikatel, rodinné podnikání vysledovat v daleké minulosti. Navazuje na historii řemesel, jejichž rozvoj byl zajišťován po dědické linii – předáváním zkušeností potomkům. Je tomu tak i v České republice, kde však byla tradice rodinného podnikání násilně přerušena komunistickým režimem. O novodobé historii rodinných firem hovoříme až od roku 1989. V té době začaly vznikat rodinné firmy či rodinné farmy takřka z ničeho. Hnací silou byl entuziasmus jejich zakladatelů, touha realizovat vlastní sny, nápady, zaměstnat sebe a rodinné příslušníky tzv. „na svém“. Píše se rok 2018, tedy od zakládání prvních rodinných firem a rodinných farem uplynulo cca 29 let. V České republice dochází k první mezigenerační výměně. V mnoha rodinách je však řízena intuitivně, nejsou k dispozici návody či metodologie popisující kroky strategického řízení nástupnictví, výzkumy v této oblasti zaostávají za reálnou praxí. Vzhledem k aktuálnosti tématu byl rok 2018 Asociací malých a středních podniků České republiky vyhlášen Rokem rodinného podnikání. Jeho cílem je iniciovat legislativní ukotvení rodinných firem v novém občanském zákoníku, vytvořit příznivou atmosféru pro podporu rodinného podnikání, iniciovat touhu po podnikavosti a převzetí firem u mladé nastupující generace. Vysoká škola finanční a správní je součástí vysokoškolské platformy, která se podílí na vytváření vzdělávacích textů, na tvorbě příkladů dobré praxe. Zkoumá průběh nástupnictví v rodinných firmách, konflikty, které jej provází. Lze předpokládat, že specifika řízení rodinného podnikání vycházejí z prakticky neoddělitelné hranice mezi rodinným podnikáním a samotnou rodinou, jejich navzájem závislých a prolínajících se vztahů. Konflikty vznikají především z neschopnosti vzájemného naslouchání, z rozdílnosti názorů na budoucí směrování firmy, z rozdílných očekávání nástupníků a zakladatelů, z neochoty potlačit vlastní ego, z odlišnosti chápání pojmu růst, úspěšnost, z odlišného přístupu generace Y k přístupu k práci, z odlišnosti vnímání hodnot. Bude prokázáno, že zkoumané rodinné podniky jsou ochotny setkávat se, vyměňovat si zkušenosti, podílet se na tvorbě metodických postupů pro zvládání konfliktních situací a nastartování růstu jejich businessu pod vedením mladší generace.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 00:09