J
2018
Does an attractive pension product design sell by itself? The experience of the Czech Republic.
ŠINDELÁŘ, Jiří and Michal ERBEN
Basic information
Original name
Does an attractive pension product design sell by itself? The experience of the Czech Republic.
Authors
ŠINDELÁŘ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ERBEN (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Acta Oeconomica Pragensia, Prague, VŠE, 2018, 0572-3043
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/04274644:_____/18:#0000399
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
penzijní reforma; třetí pilíř; investiční fond; životní pojištění; distribuce
Keywords in English
pension reform; third pillar; investment fund; life insurance; distribution
V originále
This paper deals with the experience of third pillar reform in the Czech Republic, executed in 2013. The core of our study is formed by a comparative analysis of newly introduced supplementary pension savings and its substitute products (investment funds, life insurance) from two main aspects: product features and distribution features. The outcomes are supported by empirical sales and population penetration of the surveyed products. The results indicate that even a pension product with a very attractive product design, such as supplementary pension savings, will be hampered by its substitutes as long as its distribution features are unattractive. This is an important lesson, particularly for the discussed European solution, the pan-European portable pension product (PEPP).
In Czech
Tento článek se zabývá zkušenostmi s reformou třetího pilíře v České republice, provedenou v roce 2013. Jádrem naší studie je srovnávací analýza nově zavedeného penzijního připojištění a jeho náhradních produktů (investiční fondy, životní pojištění) ze dvou hlavních hledisek: funkce produktu a distribuční funkce. Výsledky jsou podpořeny empirickým prodejem a penetrací populace zkoumanými produkty. Výsledky ukazují, že dokonce i atraktivně navržený penzijní produkt jako je penzijní připojištění, bude nahrazován substituty, pokud budou jejich distribuční atributy neatraktivní. To je důležitá lekce především pro diskutované evropské řešení, panevropský přenosný penzijní produkt (PEPP).
Displayed: 9/11/2024 04:30