J 2018

Does an attractive pension product design sell by itself? The experience of the Czech Republic.

ŠINDELÁŘ, Jiří and Michal ERBEN

Basic information

Original name

Does an attractive pension product design sell by itself? The experience of the Czech Republic.

Authors

ŠINDELÁŘ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ERBEN (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Acta Oeconomica Pragensia, Prague, VŠE, 2018, 0572-3043

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000399

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

penzijní reforma; třetí pilíř; investiční fond; životní pojištění; distribuce

Keywords in English

pension reform; third pillar; investment fund; life insurance; distribution

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2019 09:28, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

This paper deals with the experience of third pillar reform in the Czech Republic, executed in 2013. The core of our study is formed by a comparative analysis of newly introduced supplementary pension savings and its substitute products (investment funds, life insurance) from two main aspects: product features and distribution features. The outcomes are supported by empirical sales and population penetration of the surveyed products. The results indicate that even a pension product with a very attractive product design, such as supplementary pension savings, will be hampered by its substitutes as long as its distribution features are unattractive. This is an important lesson, particularly for the discussed European solution, the pan-European portable pension product (PEPP).

In Czech

Tento článek se zabývá zkušenostmi s reformou třetího pilíře v České republice, provedenou v roce 2013. Jádrem naší studie je srovnávací analýza nově zavedeného penzijního připojištění a jeho náhradních produktů (investiční fondy, životní pojištění) ze dvou hlavních hledisek: funkce produktu a distribuční funkce. Výsledky jsou podpořeny empirickým prodejem a penetrací populace zkoumanými produkty. Výsledky ukazují, že dokonce i atraktivně navržený penzijní produkt jako je penzijní připojištění, bude nahrazován substituty, pokud budou jejich distribuční atributy neatraktivní. To je důležitá lekce především pro diskutované evropské řešení, panevropský přenosný penzijní produkt (PEPP).