D 2018

Gender Analysis of Math Exam Results at University of Finance and Administration

ULRYCHOVÁ, Eva and Diana BÍLKOVÁ

Basic information

Original name

Gender Analysis of Math Exam Results at University of Finance and Administration

Name in Czech

Genderová analýza výsledků zkoušky z matematiky na Vysoké škole finanční a správní

Authors

ULRYCHOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Diana BÍLKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Slaný, 12th International Days of Statistics and Economics, p. 1815-1822, 8 pp. 2018

Publisher

MELANDRIUM

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000402

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-87990-14-8

UT WoS

000455809400180

Keywords (in Czech)

matematika, zkouška, známka, genderová analýza

Keywords in English

mathematics; exam; mark; gender analysis

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2019 09:41, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

A student's success in an examination at a university may depend on various factors. It is debatable whether student's gender may be one of them. As far as mathematics is concerned, the tendency to accept gender stereotypes in favor of males may appear. The aim of this paper is to analyze the results of the mathematics exam at the University of Finance and Administration in Prague, especially from the students' gender point of view. Two groups of students are included in the research – students who passed the mathematics exam in the academic year 2015/2016 and students who passed the exam in the academic year 2016/2017. For each of these years,the ratios of individual marks obtained by males and by females are compared and the conclusion is made: there are no substantial differences between the results of males and females in the tested groups.

In Czech

Výsledek zkoušky na vysoké škole může záviset na různých faktorech. Je diskutabilní, zda jedním z nich může být pohlaví studentů. Pokud jde o matematiku, bývají přijímány genderové stereotypy ve prospěch mužů. Cílem článku je analyzovat výsledky zkoušky z matematiky na Vysoké škole finanční a správní v Praze, spec. z hlediska genderu studentů. Jsou zkoumány dvě skupiny studentů - těch, kteří složili zkoušku v akademickém roce 2015/2016 a těch, kteří složili zkoušku v akademickém roce 2016/2017. V každém z těchto akademických roků jsou porovnány známky studentů a studentek, a je učiněn záver: mezi výsledky studentů a studentek nejsou podstatné rozdíly.