D 2018

Legitimacy seeking behaviour: case study from controversial industry

JINDŘICHOVSKÁ, Irena and Dana KUBÍČKOVÁ

Basic information

Original name

Legitimacy seeking behaviour: case study from controversial industry

Authors

JINDŘICHOVSKÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor) and Dana KUBÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Prague, Proceedings of the “The 12th International Days of Statistics and Economics, p. 741-750, 10 pp. 2018

Publisher

L.Macáková, Melandrium (University of Economics)

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000407

Organization unit

University of Finance and Administration

ISBN

978-80-87990-14-8

UT WoS

000455809400074

Keywords (in Czech)

Legitimita, CSR, nefinanční reporting, kontroverzní odvětví

Keywords in English

Legitimacy; CSR; non-financial reporting; controversial industry
Změněno: 14/3/2019 10:36, Ing. Dominika Moravcová

Abstract

V originále

Since December 6th 2016 all EU companies employing more than 500 employees need to follow the EU Directive 2014/95/EU on non-financial reporting. This law requires large companies to disclose information on their performance and on the way they operate and manage social and environmental challenges. In this article se use the cases study methodology to focus on a legitimacy seeking behaviour of company from controversial segment. We analyse the case of tobacco producer Philip Morris, Czech Republic. The analysis of published annual reports of Philip Morris shows features of pragmatic legitimacy that attempts to convince the stakeholders that behaviour of the company is in line with current level of common social norms and usual behavioural patterns. The company was envisaging the development some time before its official announcement since 2016. This is probably the most tangible outcome of introduction of this EU directive.

In Czech

Od 6. prosince 2016 musí všechny společnosti EU zaměstnávající více než 500 zaměstnanců dodržovat směrnici EU 2014/95 / EU o nefinančním výkaznictví. Tento zákon vyžaduje, aby velké společnosti zveřejňovaly informace o své výkonnosti a způsobu, jakým fungují a řídí sociální a environmentální výzvy. V tomto článku se využívá metodologie případových studií zaměřených na legitimitu hledání chování společnosti z kontroverzního segmentu. Analyzujeme případ producenta tabáku Philip Morris, Česká republika. Analýza publikovaných výročních zpráv Philip Morris ukazuje rysy pragmatické legitimity, která se snaží přesvědčit zúčastněné strany, že chování společnosti je v souladu se současnou úrovní společných sociálních norem a obvyklých vzorců chování. Společnost plánovala vývoj ještě před svým oficiálním vyhlášením od roku 2016. To je pravděpodobně nejhmatatelnější výsledek zavedení této směrnice EU.