D
2018
Legitimacy seeking behaviour: case study from controversial industry
JINDŘICHOVSKÁ, Irena and Dana KUBÍČKOVÁ
Basic information
Original name
Legitimacy seeking behaviour: case study from controversial industry
Authors
JINDŘICHOVSKÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor) and Dana KUBÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Prague, Proceedings of the “The 12th International Days of Statistics and Economics, p. 741-750, 10 pp. 2018
Publisher
L.Macáková, Melandrium (University of Economics)
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/04274644:_____/18:#0000407
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Legitimita, CSR, nefinanční reporting, kontroverzní odvětví
Keywords in English
Legitimacy; CSR; non-financial reporting; controversial industry
V originále
Since December 6th 2016 all EU companies employing more than 500 employees need to follow the EU Directive 2014/95/EU on non-financial reporting. This law requires large companies to disclose information on their performance and on the way they operate and manage social and environmental challenges. In this article se use the cases study methodology to focus on a legitimacy seeking behaviour of company from controversial segment. We analyse the case of tobacco producer Philip Morris, Czech Republic. The analysis of published annual reports of Philip Morris shows features of pragmatic legitimacy that attempts to convince the stakeholders that behaviour of the company is in line with current level of common social norms and usual behavioural patterns. The company was envisaging the development some time before its official announcement since 2016. This is probably the most tangible outcome of introduction of this EU directive.
In Czech
Od 6. prosince 2016 musí všechny společnosti EU zaměstnávající více než 500 zaměstnanců dodržovat směrnici EU 2014/95 / EU o nefinančním výkaznictví. Tento zákon vyžaduje, aby velké společnosti zveřejňovaly informace o své výkonnosti a způsobu, jakým fungují a řídí sociální a environmentální výzvy. V tomto článku se využívá metodologie případových studií zaměřených na legitimitu hledání chování společnosti z kontroverzního segmentu. Analyzujeme případ producenta tabáku Philip Morris, Česká republika. Analýza publikovaných výročních zpráv Philip Morris ukazuje rysy pragmatické legitimity, která se snaží přesvědčit zúčastněné strany, že chování společnosti je v souladu se současnou úrovní společných sociálních norem a obvyklých vzorců chování. Společnost plánovala vývoj ještě před svým oficiálním vyhlášením od roku 2016. To je pravděpodobně nejhmatatelnější výsledek zavedení této směrnice EU.
Displayed: 16/11/2024 08:28