Detailed Information on Publication Record
2019
THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES
ROUBAL, OndřejBasic information
Original name
THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES
Name in Czech
DUALITA HÉDONISMU V AMBIVALENTNÍM SVĚTĚ POLARIT
Authors
ROUBAL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania), Technical University of Iasi, 2019, 1841-0464
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Romania
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/19:#0000445
Organization unit
University of Finance and Administration
UT WoS
000457111300019
Keywords (in Czech)
alternativní hédonismus, ambivalence, Aristippos, Epikuros, hédonismus, spotřební kultura
Keywords in English
alternative hedonism; ambivalence; Aristippus; consumer culture; Epicurus; hedonism
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/4/2020 09:25, Bc. Jan Peterec
V originále
Social reality is distinguished under the conditions of late modernity by an ambivalent character in the form of a series of paradoxes and diverse ambiguities. The polar perception of reality as consisting of structures of mutually interacting and coexisting forces of opposites, which are experienced by social protagonists as concurrently acting qualities of dual significance, further contribute to this character. Hedonism as an approach to life is also distinguished by duality, whereby ambiguous life practices aimed at achieving the same principle based on the achievement of joy and pleasure develop in parallel. On the one hand, the polarity of predatory hedonism filled with boundless consumerism and the intensification of the present is systematically reinforced by the marketing industry, while on the other hand expressions of alternative hedonism form as the spontaneous and reflective practice of consumers looking for the measure of things and for peace. Hedonism therefore represents a possible source of ambivalent experience for consumers who self-centredly desire an ever greater degree of independence and sensual pleasure and at the same time call for the preservation of the existence of a responsible spirit oriented towards the future and resisting the impulses for instant gratification.
In Czech
Sociální realita se v podmínkách pozdní modernity vyznačuje ambivalentním charakterem v podobě řady paradoxů a nejrůznějších rozporů. K tomuto charakteru přispívá i polární vnímání reality jako struktury vzájemně působících a koexistujících sil protikladů, prožívaných sociálními aktéry jako souběžně působící kvality duálního významu. Dualitou se vyznačuje i hédonismus jako životní postoj, kdy se vedle sebe paralelně rozvíjí protichůdná životní praxe k dosahování téhož principu založeného na dosahování radosti a potěšení. Na straně jedné je marketingovým průmyslem systematicky posilována polarita predátorského hédonismu, naplňovaného neomezovaným konzumenstvím a intenzifikací přítomnosti, na straně druhé se konstituují projevy alternativního hédonismus jako spontánní a reflexivní praxe spotřebitelů, hledající míru věcí a klid. Hédonismus tak představuje možný zdroj ambivalentního prožívání spotřebitelů, sebestředně toužící po stále větší míře nezávislosti a smyslových potěšení a současně volajících pro zachování existence zodpovědného ducha, orientovaného na budoucnost, odolávajícího impulsům okamžitého uspokojování.