J 2019

THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES

ROUBAL, Ondřej

Základní údaje

Originální název

THE DUALITY OF HEDONISM IN THE AMBIVALENT WORLD OF POLARITIES

Název česky

DUALITA HÉDONISMU V AMBIVALENTNÍM SVĚTĚ POLARIT

Autoři

ROUBAL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

European Journal of Science and Theology, Iasi (Romania), Technical University of Iasi, 2019, 1841-0464

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Rumunsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/04274644:_____/19:#0000445

Organizační jednotka

Vysoká škola finanční a správní

UT WoS

000457111300019

Klíčová slova česky

alternativní hédonismus, ambivalence, Aristippos, Epikuros, hédonismus, spotřební kultura

Klíčová slova anglicky

alternative hedonism; ambivalence; Aristippus; consumer culture; Epicurus; hedonism

Štítky

AR 2018-2019, cervenec_2019_o, RIV_2020, xJ2, časopis_WoS_SCOPUS

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2020 09:25, Bc. Jan Peterec

Anotace

ORIG CZ

V originále

Social reality is distinguished under the conditions of late modernity by an ambivalent character in the form of a series of paradoxes and diverse ambiguities. The polar perception of reality as consisting of structures of mutually interacting and coexisting forces of opposites, which are experienced by social protagonists as concurrently acting qualities of dual significance, further contribute to this character. Hedonism as an approach to life is also distinguished by duality, whereby ambiguous life practices aimed at achieving the same principle based on the achievement of joy and pleasure develop in parallel. On the one hand, the polarity of predatory hedonism filled with boundless consumerism and the intensification of the present is systematically reinforced by the marketing industry, while on the other hand expressions of alternative hedonism form as the spontaneous and reflective practice of consumers looking for the measure of things and for peace. Hedonism therefore represents a possible source of ambivalent experience for consumers who self-centredly desire an ever greater degree of independence and sensual pleasure and at the same time call for the preservation of the existence of a responsible spirit oriented towards the future and resisting the impulses for instant gratification.

Česky

Sociální realita se v podmínkách pozdní modernity vyznačuje ambivalentním charakterem v podobě řady paradoxů a nejrůznějších rozporů. K tomuto charakteru přispívá i polární vnímání reality jako struktury vzájemně působících a koexistujících sil protikladů, prožívaných sociálními aktéry jako souběžně působící kvality duálního významu. Dualitou se vyznačuje i hédonismus jako životní postoj, kdy se vedle sebe paralelně rozvíjí protichůdná životní praxe k dosahování téhož principu založeného na dosahování radosti a potěšení. Na straně jedné je marketingovým průmyslem systematicky posilována polarita predátorského hédonismu, naplňovaného neomezovaným konzumenstvím a intenzifikací přítomnosti, na straně druhé se konstituují projevy alternativního hédonismus jako spontánní a reflexivní praxe spotřebitelů, hledající míru věcí a klid. Hédonismus tak představuje možný zdroj ambivalentního prožívání spotřebitelů, sebestředně toužící po stále větší míře nezávislosti a smyslových potěšení a současně volajících pro zachování existence zodpovědného ducha, orientovaného na budoucnost, odolávajícího impulsům okamžitého uspokojování.
Zobrazeno: 1. 11. 2024 22:20