J 2018

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

PETRŮ, Naděžda and Andrea TOMÁŠKOVÁ

Basic information

Original name

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

Name in Czech

EXPORT RODINNÝCH FIREM V ČR JAKO KROK JEJICH DALŠÍHO POKRAČOVÁNÍ A ROZVOJE

Name (in English)

EXPORT OF FAMILY COMPANIES IN THE CZECH REPUBLIC AS THE STEP OF THEIR FURTHER CONTINUATION AND DEVELOPMENT

Authors

PETRŮ, Naděžda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Andrea TOMÁŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Trendy v podnikání - Business Trends, Vědecký časopis Fakulty ekonomické Západočeské univerzity v Plzni, Plzeň, Fakulta ekonomická Západočeské univerzity v Plzni, 2018, 1805-0603

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/04274644:_____/18:#0000411

Organization unit

University of Finance and Administration

DOI

http://dx.doi.org/10.24132/jbt.2018.8.4.28_41

Keywords (in Czech)

rodinná firma, Česká republika, export, konkurenceschopnost, devizové intervence

Keywords in English

family company; Czech Republic; export; competitiveness; foreign exchange intervention; joint stock company; limited liability company.

Tags

AR 2018-2019, cervenec_2019_o, RIV_2019, xJ4

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/4/2019 10:37, Bc. Jan Peterec

Abstract

ORIG EN

V originále

Stále sílící konkurence nutí firmy hledat nová odbytiště pro své produkty. Jednou z možností, jak proniknout na nová teritoria je export. Autorky zvolily export rodinných firem jako možný krok jejich budoucího rozvoje. Cílem bylo vyhodnotit exportní aktivity rodinných společností dle jejich právní formy. Dalším cílem bylo využití měnového kurzu v období před, v průběhu a po devizových intervencích, jako indikátoru konkurenceschopnosti českých (rodinných) firem. Příspěvek je zpracován na základě obecných vědeckých metod, zejména metodou kompilace odborných textů, primárním kvantitativním a kvalitativním výzkumem, metodou časových řad, dedukcí a zobecněním. Výsledky této studie potvrdily předpoklad, že české firmy exportují, jsou konkurenceschopné na světových trzích. Ve větší míře exportují společnosti právní formou a..s. a s.r.o.

In English

The ever-increasing competition forces companies to look for new outlets for their products. One way to break into new territories is to export. The authors chose the topic of exporting family businesses as a possible step in their future development. The aim was to compare the export activities of family companies according to their legal form. Another objective was to evaluate the effect of the exchange rate in the period before, during and after foreign exchange interventions on foreign activities. The contribution is based on general scientific methods, especially the method of compilation of specialized texts, primary quantitative and qualitative research, time series, deduction and generalization. The outputs are measured by classical statistical methods, Pearson's correlation coefficient, Crombach's alpha. The results of this study confirmed the assumption that even small and medium-sized Czech family businesses use export activities for their development. To a greater extent, companies export legal forms to joint stock companies and limited liability companies compared to self-employed.
Displayed: 9/11/2024 22:48