Detailed Information on Publication Record
2018
Loan Product Policy and Rentability Based on Interest Rates in Czech Republic
KOSTIKOV, Eva and Petra JÍLKOVÁBasic information
Original name
Loan Product Policy and Rentability Based on Interest Rates in Czech Republic
Name in Czech
Politika produktů a výnosů z úvěrů na základě úrokových sazeb v České republice
Authors
KOSTIKOV, Eva (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Petra JÍLKOVÁ
Edition
European Research Studies Journal, Piraeus, International Strategic Management Association, 2018, 1108-2976
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50206 Finance
Country of publisher
Greece
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/18:#0000414
Organization unit
University of Finance and Administration
Keywords (in Czech)
Bankovnictví; marketingové inovace; finanční trh; malé a střední podniky
Keywords in English
Banking; marketing innovations; financial market; small and medium-sized enterprise
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/4/2019 12:04, Bc. Jan Peterec
V originále
The Czech banking system is an innovation market driven by the power of new low-cost banks focused on young internet clients. We could say that it is profitable and one the most stable market in Eastern Europe. The purpose of this article is to analyse the effect of the interest rates on the loan product policy of selected banks in the Czech Republic, specifically in connection with the banking products offered to the SME segment. In particular, the final report focusses on measuring bank profitability based on interest rates on different products within a specific time period. Final touch of this article is complemented by a calculation of the additional ROE for the commercial bank using model based on itnerest margin and profitability of provided loans. We found out that the usage of different approaches of internal models with different combinations of key determinants can potentially increase the bank's profitability in the interval from 1,042 mil. to 24,300 mil. CZK
In Czech
Český bankovní systém je inovační trh řízený silou nových low-cost bank zaměřených na mladé internetové klienty. Mohli bychom říci, že je to ziskové a jedno z nich je nejvíce stabilní trh ve východní Evropě. Účelem tohoto článku je analyzovat vliv úrokových sazeb na politiku úvěrových produktů vybraných bank v České republice, zejména v souvislosti s bankovními produkty nabízenými segmentu malých a středních podniků. Závěrečná zpráva se zejména zaměřuje na měření ziskovosti bank na základě úrokových sazeb u různých produktů během určitého časového období. Konečný náhled na tento článek je doplněn výpočtem dodatečné návratnosti investice (ROE) pro komerční banku s využitím modelu založeného na rozpětí a ziskovosti poskytnutých úvěrů. Zjistili jsme, že využití různých přístupů interních modelů s různými kombinacemi klíčových determinant může potenciálně zvýšit ziskovost banky v intervalu od 1 042 mil. na 24 300 mil. Kč