HES, Aleš. THE IMPACT OF GLOBAL COMMUNICATION ON THE VALUES OF THE YOUNG GENERATION. In Jánošková Katarína, Klieštik Tomáš. Proceedings 17th International Scientific Conference „Globalization and Its Socio-Economic Consequences“. 1st ed. Žilina: University of Zilina, Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics. p. 652-660. ISBN 978-80-8154-212-1. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name THE IMPACT OF GLOBAL COMMUNICATION ON THE VALUES OF THE YOUNG GENERATION
Name in Czech DOPADY GLOBÁLNÍ KOMUNIKACE NA ŽIVOTNÍ HODNOTY MLADÉ GENERACE
Authors HES, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Žilina, Proceedings 17th International Scientific Conference „Globalization and Its Socio-Economic Consequences“ p. 652-660, 9 pp. 2017.
Publisher University of Zilina, Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50802 Media and socio-cultural communication
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/04274644:_____/17:#0000419
Organization unit University of Finance and Administration
ISBN 978-80-8154-212-1
UT WoS 000685059201019
Keywords (in Czech) Sociální inovace, hodnoty, komunikace, globismus, postmoderní společnost
Keywords in English Social innovations; values; communication; globalism; postmodern society
Tags AR 2018-2019, cervenec_2019_o, odmeny_2022, RIV_2019, xD1, xD1_překvalifikování
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Štruncová, učo 38491. Changed: 7/6/2022 14:54.
Abstract
Global communication represents a new phenomenon of modern society that influences substantially the value structure especially of the young generation. Differences in cultural background and value structure of various ethnics represent huge risks of possible confrontations sparked off by global communication means, too. Society-wide, it is necessary for the diverse cultures to get to know each other and develop harmonious relations with willingness to compromise. Global communication thus should create conciliatory environment and support the process of bringing these diverse cultures together, rather than to instigate separation and mutual hostility. The world is highly heterogenous, on one side there are rich cultures with overproduction and overconsumption, on the other side there are poor countries that want to change this status using the global communication means. All these processes are connected with the increased influence of media, especially the newest ones stemming from the digital, internet environment. The so called “digital revolution” – erasing distances and boarders between countries, regions and continents – is a part of a global communication and influences substantially the value structure of the young generation in postmodern society. This document describes possible development projects focusing on sustainable development that should ensure quality life of future generations, based on formation of values complying with the cultural traditions and opening the diverse cultures to other using the global communication tools.
Abstract (in Czech)
Globální komunikace představuje nový fenomén v současné moderní společnosti, který výrazně ovlivňuje hodnotovou strukturu zejména mladé generace. Rozdíly v kulturním zázemí a ve struktuře hodnot u různých etnik představují značná rizika konfrontací, které se mohou podněcovat právě prostřednictvím globálních komunikačních prostředků. Celospolečensky je však žádoucí, aby se rozdílné kultury vzájemně poznávaly a vytvářely souladné a kompromisní vztahy. Proto je nutné, aby globální komunikace vytvářela smírné prostředí, byla prostředkem pro sbližování a uznávání rozdílných kultur a nikoliv, aby podněcovala k partikulaci a k vzájemnému nepřátelství. Svět je velmi heterogení, na jedné straně jsou bohaté kultury propojené s nadprodukcí a nadspotřebou, na druhé straně jsou státy chudé, které prostřednicvím globálních komunikačních prostředků chtějí tento stav ovlivnit. Všechny tyto procesy jsou spojovány s rostoucím vlivem médií, zejména těch nejnovějších pracujících v internetovém digitálním prostředí . Tzv. „digitální revoluce“ překonává vzdálenosti a hranice mezi zeměmi, regiony i kontinenty, je součástí globální komunikace a významně ovlivňuje hodnotovou strukturu mladé generace v současné postmoderní společnosti. Příspěvek proto pojednává o možných rozvojových projektech, které zdůrazňují udržitelný rozvoj pro zachování kvalitního života budoucích generací ve vazbě na rozvoj hodnot v souladu s kulturními tradicemi a zpřístupnění kultury všem právě prostřednictvím nástrojů globální komunikace.
PrintDisplayed: 28/3/2024 09:49