J 2019

Model Startupu v ICT oborech

MILDEOVÁ, Stanislava

Basic information

Original name

Model Startupu v ICT oborech

Name in Czech

Model Startupu v ICT oborech

Name (in English)

Model of Startup in ICT branches

Authors

MILDEOVÁ, Stanislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Economics Management Innovation, Olomouc, Moravská vysoká škola Olomouc, 2019, 1804-1299

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10200 1.2 Computer and information sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/04274644:_____/19:#0000459

Organization unit

University of Finance and Administration

Keywords (in Czech)

Startup; ICT; inovace; malý a střední podnik (SME); účetní uzávěrka; model

Keywords in English

Startup; ICT; inovation; small and medium enterprise (SME); financial statement; model

Tags

Reviewed
Změněno: 14/4/2020 10:58, Bc. Jan Peterec

Abstract

V originále

Cílem článku je přinést nové poznatky k výzkumu problematiky startupů právě v oblasti (ICT). Autor bude hledat odpověď na výzkumnou otázku, zda lze pro startupy v oborech podnikání, patřících do ICT, nalézt modelové vzorce chování. Zkoumání vývoje chování startupů je v článku provedeno na základě analýzy českých SME s akcentem na jejich první vývojové fáze existence dle modelu životního cyklu organizace. Pomocí ex post analýzy časových řad obratů jsou navrženy čtyři ilustrativní modelové situace. Výzkum je zasazen do širšího kontextu vzniku startupu a jeho vazeb na technologické inovace.

In English

The aim of the article is to bring new knowledge to the research of startups in the area of ICT. The author will look for the answer to the research question as to whether modeling behavior patterns can be found for startups in ICT-related businesses. The study of the startups behaviour is in the article based on an analysis of Czech SMEs with an emphasis on their first developmental phases of existence according to the organization's life cycle model. Using the ex post analysis of time series of turns, the author suggests four illustrative model situations. Research is placed in the wider context of the startup and its links to technological innovations.